موزه ها و گالری ها

پس از ۱۹ ماه: تغییر مدیر موزه فرش

مدیر موزه فرش پس از ۱۹ ماه تغییر کرد و به جای او معاونش ، سرپرستی این موزه را به عهده گرفت.

اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، چهار موزه ثبتی را در حوزه فعالیت خود دارد که یکی از آنها موزه فرش است و مسلماً باید مدیرکل استان نسبت به تغییر مدیریت موزه فرش اقدام کند اما این موزه‌ها به دلیل قرار گرفتن در پایتخت از چشم وزارت خانه دور نیستند و انتصابات نیز تحت نظر آنها انجام می‌شود.

۱۹ ماه پیش سجاد نوروزیان به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی مدیریت موزه فرش را به عهده گرفت و موجب شد تا اهالی موزه داری نسبت به این انتصاب واکنش نشان دهند به خصوص پس از آنکه کاربری حوضچه‌های جلوی موزه ملی فرش به باغچه تغییر پیدا کرد.

اما اکنون روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی در خبری اعلام کرده که مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، حکم سرپرست موزه فرش را اعلام کرده است و به جای او مهران صحرایی سرپرست موزه فرش شده است. صحرایی که با نوروزیان به موزه فرش رفته بود پیش از این به عنوان معاون مدیر در این موزه فعالیت می‌کرد.

در خبر روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی همچنین آمده که پیش از این سجاد نوروزیان مدیریت این موزه را به عهده داشت که به اذعان فعالان حوزه میراث‌فرهنگی، در یک سال و نیم مدیریت توانست بسیاری از مشکلات زیرساختی موزه فرش را مرتفع کند.

در موزه فرش ایران با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی و فرش دست‌بافت ایران از سده‌های گذشته تا دوران معاصر نگهداری می‌شود.

 

توضیح کارپتور: 
در خبر بالا روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی مدعی شده است که «به اذعان فعالان میراث فرهنگی سجاد نوروزیان توانسته بسیاری از مشکلات زیر ساختی موزه فرش را مرتفع کند» خود سجاد نوروزیان در مصاحبه با رسانه ها به مشکلاتی اشاره دارد که هیچکدام به معنای واقعی زیر ساختی نیستند بلکه مشکلات و نواقصی هستند که مدیریت های گذشته بدلیل بودجه بشدت ناکافی از عهده رفع آن بر نیامده اند. مشکلاتی که نوروزیان در مصاحبه خود به آنها اشاره می کند سرویس بهداشتی موزه، نورپردازی و تامین نور مناسب، کندن درخت کاشته شده روی بام موزه و کارهای دیگری از این دست. البته مساله تامین نور مناسب همچنان به قوت خود باقی است. این مبالغه روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی در ارایه گزارش کار این مدیر انتصابی در عین حال این سوال را نیز بی پاسخ می گذارد که اگر ایشان انگیزه و توانایی رفع مشکلات اساسی و ساختاری موزه را داشته پس چرا از ادامه بکار بازمانده است؟ مادام که وز میراث فرهنگی برنامه عاقلانه و آینده نگرانه ای نداشته و از دخالت دادن صحیح و بی تبعیض دستاندرکاران و کارشناسان برای تدوین برنامه خود سود نجوید، مشکل با رفتن و آمدن این مدیر و آن رفیق حل نخواهد شد. کما اینکه شاهدیم که هرچه میگذرد مساله مدیریت موزه بغرنج تر و مدیران آن ناکارآمدتر می شوند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.