گزارش

مهارت "بافت فرش کاشان" ثبت جهانی شد

معاون اداره میراث فرهنگی کاشان از ثبت جهانی مهارت "بافت فرش کاشان" در فهرست میراث معنوی یونسکو خبر داد‌. عباس تراب‌زاده در حاشیه بازدید ارزیاب‌های جهانی صنایع دستی یونسکو از کارگاه رنگرزی سنتی گلکار و کارگاه زیلو بافی فدوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان اظهار داشت: وجود بافته‌های متنوع در کاشان موجب شده تا این شهر به عنوان‌ شهر ملی نساجی انتخاب شود.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و‌ صنایع دستی کاشان افزود: با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان، کاشان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی در یونسکو شد که این موضوع تاریخ و فرهنگ غنی کاشان را می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مهارت بافت فرش کاشان در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، ابراز داشت:
مخملبافی، شعربافی، مهارت بافت فرش، قالی‌بافی، زیلوبافی، گیوه‌بافی، رنگرزی سنتی، مهارت بافت فرش جوشقان از جمله آثار ثبت شده در فهرست میراث ناملموس کشور مرتبط با نساجی سنتی هستند.

وی رنگرزی سنتی را  یکی از قدیمی‌ترین مشاغل ایران است که قدمت آن به دوران قبل از اسلام نیز می‌رسد، گفت: در رنگرزی سنتی عموماً از پاتیل‌های بزرگ برای رنگ‌کردن کالای نساجی با استفاده از مواد رنگزای گیاهی و طبیعی استفاده می‌شود.

تراب‌زاده با اشاره به بازدید ارزیاب‌های جهانی صنایع دستی یونسکو از کارگاه رنگرزی سنتی گلکار گفت: چندین نسل از خانواده گلکار در شغل رنگرزی سنتی فعال بوده‌اند و مراحل دسته‌بندی و شستشو رنگ‌ها، رنگ کردن با محلول طبیعی و خشک کردن را با مهارت خاصی انجام می‌دهند.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و‌ صنایع دستی کاشان همچنین با اشاره به اینکه زیلوبافی یکی از هنرهای قدیم کاشان است، گفت: نقشه های زیلو‌ی کاشان‌ نسبت به دیگر شهر ها مانند نقشه‌های فرش متفاوت است که در کارگاه زیلوبافی فدوی برای احیا و بافت مجددا این‌ نقشه‌ها تلاش می‌شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.