گزارش

ثبت ملی نقش ریزماهی

سالانه ۱۰۰ هزار مترمربع فرش در خوی بافته می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: قالیبافان خوی سالانه ۱۰۰ هزار مترمربع فرش می بافند که ۷۰ درصد آن مربوط به نقش ریزماهی است و به این علت این شهرستان به عنوان شهر قالی ریزماهی امسال ثبت ملی شد.

جلیل جباری روز دوشنبه افزود: پرونده ثبت ملی خوی به عنوان شهر قالی ریز ماهی در دومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت خوی با این عنوان ثبت ملی شد.

وی بیان کرد: طبق اظهارات مسوولان شهرستان خوی از ابتدای امسال ۶۵ هزار متر مربع فرش در خوی بافته شده که ۵۲ هزار متر مربع آن فرش ریز ماهی و مابقی مربوط به طرحهای دیگر است.

جباری با بیان اینکه در خوی ۳۰ هزار تولیدکننده فرش دست‌باف به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، گفت: در این شهرستان پنج هزار و ۵۰۰ کارگاه خانگی فعال هستند و استفاده از مواداولیه مرغوب از مهمترین ویزگیهای این فرش است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اضافه کرد: سه مجتمع متمرکز قالی‌بافی و ۹۵ واحد رفوگری، دفه‌زنی و پرداخت و طراحی نقشه و ۶ واحد قالی‌شویی نیز در خوی فعال هستند.

جباری با بیان اینکه ۱۲هزار کارت قالی‌بافی و ۴۸۱ فقره پروانه کسب در خوی تاکنون صادر شده است ادامه داد: عمده فرش بافته شده در این شهرستان از نوع ریزماهی با رج‌شمارهای ۲۲ و ۷۰هستند و این نشان‌دهنده جایگاه ویژه قالی ریزماهی در این شهرستان است.

وی بیان کرد: به سبب تولید فرش ریز ماهی از سالیان دور در خوی در بازار تاریخی این شهرستان هم راسته ای بنام راسته فرش فعال بوده و همچنان رونق خود را حفظ کرده است و با حمایت از این نوع تولید میتوان جایگاه آن را در بازارهای جهانی ارتقا داد.

به گزارش ایرنا به‌ علت اینکه در اطراف فرش گلهایی شبیه ماهی وجود دارد این فرش به ریزماهی معروف شده است.این فرش در سازمان مالکیت جهانی معنوی ثبت شده است.

فرش ریزماهی از استحکام، ظرافت و کیفیت بالایی برخوردار بوده و در ابعاد، نقوش و رنگ‌آمیزی‌های متنوع با گره ترکی تولید می‌شود و یکی از پرطرفدارترین فرش‌های دست‌باف ایرانی در بین مردم است.

به گفته مسوولان این ثبت ملی نقش مهمی در معرفی هر چه بیشتر و حفظ قالی ریزماهی داشته و موجب جذب سرمایه‌گذاری در این رشته می‌شود.

خوی در شمال آذربایجان غربی از قطب های مهم تولید فرش دستباف در کشور است؛ بیش از ۳۰ هزار نفر در پنج هزار و ۵۰۰ کارگاه قالی‌بافی این شهرستان در تولید فرش دستباف فعالیت دارند

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.