وبینارها و همایش‌های مجازی

وبینار آنلاین رایگان

واگیره: فرشی کمتر متداول

سخنران: دکتر هادی مکتبی

واگیره‌ها (الگوی فرش‌ها) احتمالاً عجیب‌ترین فرش‌های آنتیک و در عین حال نزدیک‌ترین نمونه‌ها به روح و ذهن بافندگان هستند. آنها جنبه تجاری نداشتند، بلکه برای آموزش مهارت های اجدادی، به بافندگان جوان ساخته شدند. به این ترتیب، واگیره‌ها خاطره مشترک و میراث فرهنگی یک جامعه را همانطور که دیدند، یا آنطور که صلاح دیدند که به نسل های بعدی منتقل شوند، منعکس می کنند. به موازات آن، شرکت‌های اروپایی ورودی از این الگو‌ها استفاده کردند تا ترکیب‌های جدیدی از رنگ، طرح و نقش را برای مشتریان خود و بافندگانی که احتمالاً به آنها عادت نداشتند، به نمایش بگذارند.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

واگیره: فرشی کمتر متداول

سخنران: دکتر هادی مکتبی

زمان: شنبه 24 فوریه 2024/ شنبه 5 اسفند 1402

هادی مکتبی در اینباره می گوید: بیش از 20 سال است که واگیره ها را جمع آوری کرده و با آنها سر و کار دارم و مجذوب ظرفیت بی وقفه آنها برای برانگیختن شگفتی و هیبت از طریق نبوغ ساده و درخشان آنها هستم. در سخنرانی ام، که بیشتر با دیدگاه شخصی خواهد بود تا دانشگاهی؛ مجموعه وسیعی از واگیره‌های عتیقه با منشأ، شکل و فرمول مختلف را شرح خواهم داد.

در وبینار شرکت کنید:

  برای شرکت در این برنامه‌ی آنلاین، از اینجا ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، ایمیلی حاوی لینک و دستورالعمل عضویت آنلاین از طریق زوم دریافت خواهید کرد. در زمان شروع رویداد به سادگی آن پیوند را دنبال کنید. هنگام ثبت نام، می توانید یک روز قبل از برنامه با لینک موجود درخواست دریافت ایمیل یادآوری را نیز داشته باشید.

 

پی‌نوشت:
هادی مکتبی که در نسل چهارم قدیمی ترین نمایندگی فرش های شرقی و عتیقه خاورمیانه متولد شد، ابتدا در رشته ریاضیات در دانشگاه آکسفورد تخصص داشت و سپس دکترای خود را در هنر اسلامی با تمرکز بر مطالعات فرش زیر نظر مرحوم جان تامپسون به پایان رساند. او مشاور تعدادی حراج خانه و موزه از جمله V&A، لوور، موزه فرش ایران و موزه حرم امام رضا مشهد بوده است. او در بررسی و فهرست‌نویسی مجموعه‌های قابل توجه آن‌ها کمک کرد که طی آن فرشی ناشناخته را با امضای محتشم بافنده گریزان کشف کرد و فرش معروف باغ ابریشم صفوی را دوباره کشف کرد. هادی که به طور منظم با هالی و سایر مجلات دانشگاهی همکاری می کرد، به مدت ده سال در دانشگاه آمریکایی بیروت تاریخ هنر تدریس کرد و سپس گالری خود را برای فرش و منسوجات عتیقه در بیروت تأسیس کرد. او در سال 2020 به اتحادیه اروپا گسترش یافت و به طور فعال با مخاطبان جهانی تجارت می کند. تمرکز اصلی او دوره 150 ساله پیوند (یا جدایی؟) عصر صفویه به دوران بازگشت است که موضوع پایان نامه دکترای او را هم بود و متعاقباً برای کتاب پرفروش فرش ایرانی: سال های فراموش شده (2019) توسعه یافت. هادی در سال 2018 دریافت کننده جایزه افتتاحیه فرش استار برای خرده فروش نمونه فرش عتیقه بود که توسط مجله Carpet Collector (هامبورگ) و نمایشگاه تجاری دموتکس (هانوفر) ارائه شد. در همان سال، او سرپرستی بخش فرش نمایشگاه برجسته هنرهای قاجار در لوور، "L'Empire Des Roses" را بر عهده داشت و چهار فرش سلطنتی قاجار از مجموعه خود را به موزه امانت داد. آثار هنری تهیه‌شده، سرپرستی و فروخته‌شده توسط او، در مجموعه‌های بین‌المللی مختلف، عمومی و خصوصی، از جمله گالری‌های نیکل (کالگری) و موزه کوای برانلی – ژاک شیراک (پاریس) یافت می‌شوند.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.