گزارش

تاثیر نوغانداری بر رقابت فرش ابریشم گیلان در بازارهای جهانی

رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان گفت: با توسعه نوغانداری هزینه سربار تولید فرش ابریشم کاهش و قدرت رقابت فرش ابریشم گیلان در بازارهای جهانی افزایش می یابد.

مجتبی مهری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: نوغانداری پیش زمینه و تامین کننده مواد اولیه فرش ابریشمی است و توسعه نوغانداری موجب می شود علاوه بر اینکه تامین مواد اولیه برای جامعه قالی بافان سهل تر شود، هزینه سربار تولید فرش ابریشم نیز تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

نوغانداری هزینه سربار فرش را پایین می آورد و با پایین آمدن هزینه تمام شده تولید فرش، قدرت رقابت فرش های ابریشمی گیلان در بازار های جهانی افزایش می یابد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرستان های سیاهکل و صومعه سرا در صدر جدول تولید فرش ابریشم در بین شهرستان های گیلان هستند، افزود: با افزایش تولید نخ ابریشم در گیلان مجبور نخواهیم بود مواد اولیه خارجی خریداری کنیم و افزایش تولید ابریشم در کشور منجر به افزایش بافت فرش های ابریشمی می شود.

مهری ادامه داد: از توسعه فعالیت نوغانداری و هر راهی دیگری که موجب تسهیل در قالی بافی شود و هزینه تمام شده تولید فرش را کاهش دهد، استقبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه موظف به حمایت از تولید داخل هستیم، خاطرنشان کرد: نوغانداری هزینه سربار فرش را پایین می آورد و با پایین آمدن هزینه تمام شده تولید فرش، قدرت رقابت فرش های ابریشمی گیلان در بازار های جهانی افزایش می یابد.

مهری خاطرنشان کرد: اگر کرونا و تحریم ها نبود، بیش از ۶۰ درصد قالی بافان گیلان به سمت بافت فرش ابریشم آمده بودند اما این موانع موجب شد که کمتر چنین اهداف مهمی محقق شود.

رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان با بیان اینکه فرش ابریشمی از فرش های بسیار خوب در دنیا محسوب می شود و فرش خوب روی زمین نمی ماند، گفت: فرش ابریشمی همانند طلا گران بها است و حتی اگر بر دست قالی باف بماند و به فروش نرسد، بافنده آن متضرر نمی شود.

وی با اشاره به اینکه بازار تابلو فرش اشباع است، از قالی بافان خواست بیشتر به بافت قالی و قالیچه  فرش های ابریشمی روی بیاورند.

 رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان در ادامه از برگزاری نمایشگاه فرش ایران از ۱۲ تا ۱۵ دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: این نمایشگاه که همواره در شهریورماه برگزار می شد، با موافقت نامه جدیدی که امسال اخذ شده است به جای شهریور ماه، امسال در دی ماه برگزار خواهد شد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.