موزه ها و گالری ها

زمین برای احداث دهکده فرش چهارمحال و بختیاری جانمایی شد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از تعیین مکان برای احداث دهکده فرش استان خبر داد و گفت: این زمین در محدوده چالشتر شهرکرد به زودی از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی به این سازمان واگذار می‌شود.

جهانبخش مرادی روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران این استان افزود: برای احداث این دهکده فرش استان ۳۲ میلیارد تومان اعتبار به سازمان برنامه‌ و بودجه پیشنهاد شده است که در صورت تصویب و تخصیص می‌توان عملیات اجرایی آن را آغاز کرد.

وی با اشاره به وجود ۱۰۰ هزار بافنده فرش در استان، تصریح کرد: با راه‌اندازی این دهکده بافندگان در این دهکده به صورت متمرکز مستقر می‌شوند و تمامی مراحل تولید تا صادرات فرش در این مکان ساماندهی می‌شود.

مرادی، مهمترین چالش کنونی تولید و صادرات فرش را تحریم‌ها و چند برابر شدن قیمت مواد اولیه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر صادرات از طریق مبادی گمرکی بسیار کم انجام می‌گیرد و بیشتر به صورت چمدانی است که این مورد در ارزش‌گذاری فرش دستبافت استان تاثیر منفی گذاشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، اعطای تسهیلات به بافندگان را از راهکارهای کمک به بافندگان برای تامین مواد اولیه دانست و افزود: در این راستا ۲ میلیارد تومان تسهیلات برای این بخش درنظر گرفته شده و به هر متقاضی دارای مجوز تا سقف ۳۰ میلیون تومان با بهره بانکی ۶ درصد پرداخت می‌شود.

مرادی در ادامه قیمت مصوب مرغ در بازار استان را ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: این استان همواره قیمت مصوب را در بازار رعایت کرده در حالی که در استانهای همجوار با قیمتی بالاتر از این قیمت، مرغ عرضه می‌شود.

وی با اشاره به توزیع اقلام اساسی مصرفی مردم در ۶ ماهه امسال، تصریح کرد: در این مدت سه هزار و ۸۰۰ تن برنج دولتی، ۶ هزار تن روغن خوراکی و ۶ هزار تن شکر در بازار عرضه شد.

مرادی از صادرات ۴۲ میلیون کالا از استان در سالجاری خبر داد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۸۲ درصد و از نظر میزان ۱۱۸ درصد رشد برخوردار شده است.

به گزارش ایرنا، فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین‌المللی لیبسون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید و در سال ۹۶ نیز لوح ثبت جهانی فرش بختیاری با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران در شهرکرد رونمایی شد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.