نمایشگاه داخلی

نمایش فرش‌های کهن در موزه فرش خراسان جنوبی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: فرش خراساننمایش فرش‌هایی با قدمت ۷ قرن در موزه فرش خراسان جنوبی جنوبی قدمتی ۷۰۰ ساله دارد.

حسن رمضلنی افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تعداد ۵۱ تخته فرش دستباف را که اکثراً متعلق به دوران قاجار و پهلوی هستند و برخی اختصاصاً برای حسینیه امام رضا (ع) بافته شده اند را در تفاهم نامه‌ای مشترک برای حفظ و نگهداری در شرایط بهتر و برداشتن گامی مؤثر برای مرمت فرش‌های آسیب دیده و نیز نمایش و معرفی کردن آن‌ها در «موزه فرش خراسان جنوبی» به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اهدا کرد.

وی شهر مود شهرستان سربیشه و درخش شهرستان درمیان را خاستگاه و مراکز مهم قالیبافی در خراسان جنوبی عنوان کرد.

رمضانی گفت: نمایشگاه فرش دستباف خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۴ با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با هدف معرفی این هنر ارزشمند و بومی و معرفی طرح‌های اصیل خراسان جنوبی در عمارت پهلوی مجموعه فرهنگی- تاریخی اکبریه بیرجند گشایش یافت.

به گفته وی فرش‌های این نمایشگاه عمدتاً مربوط به دوره قاجار و پهلوی و متعلق به یکی از ابنیه تاریخی مذهبی بیرجند بوده، با هدف معرفی فرش دستباف خراسان جنوبی که ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد ایجاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: در این نمایشگاه ۱۰ تخته فرش دستباف از مجموعه ۵۱ فرش دستباف اهدایی اداره کل اوقاف و امور خیریه که طرح‌های اصیل و بومی خراسان جنوبی از جمله ریزه ماهی، سعدی، گل فرنگ، بته، محرمات و لچک ترنج کف ساده را ارائه می‌دهند در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار گرفته است.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.