آمار و اطلاعات

مدیرکل دفتر نساجی وزارت صمت

صادرات ۶۸ هزار تنی فرش ماشینی در سال گذشته

کنسرسیوم صادراتی فرش تشکیل می‌شود

مدیر کل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت صمت اظهار داشت: تولید فرش ماشینی در سال گذشته حدود 94 میلیون متر مربع و صادرات حدود 68 هزار تن بوده و کاهشی هم نسبت به سال قبل نداشته‌ایم.

افسانه محرابی در مورد آخرین وضعیت صنعت فرش اظهار کرد: در صنعت فرش ماشینی خوشبختانه محصولاتی قابل رقابت در دنیا داریم. حدود 135 میلیون متر مربع در سال ظرفیت تولید فرش ماشینی داریم که 94 میلیون متر مربع از آن در حال تولید است. ظرفیت ما برای صادرات بیشتر از طریق استفاده از ظرفیت‌های خالی است.

وی افزود: از طریق تشکیل کنسرسیوم صادراتی با محوریت اتاق بازرگانی و همچنین میز صادرات در سازمان توسعه تجارت، سعی می‌کنیم که مشکلات صادرکنندگان صنعت فرش را مرتفع کنیم. در برهه کنونی می‌توانیم صادرات خوبی در این حوزه داشته باشیم چراکه تکنولوژی بروز بوده، طراحی‌ها و کارهای تکمیلی که باید انجام شود، صورت گرفته است. از این منظر باید توجه ویژه‌ای به به صادرات در این حوزه داشته باشیم. یکی از برنامه‌های مهم وزیر هم افزایش صادرات از طریق استفاده از ظرفیت‌های خالی است.

مدیر کل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت صمت با اشاره به آمارهای تولید و صادرات فرش ماشینی تصریح کرد: در دو سال گذشته با وجود شیوع بیماری کرونا و تبعات آن که منجر به کاهش توان خرید مردم شده است، از نظر تولید و صادرات فرش دچار کاهش نشده‌ایم. تولید فرش ماشینی در سال گذشته حدود 94 میلیون متر مربع و صادرات حدود 68 هزار تن بوده و کاهشی هم نسبت به سال قبل نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های وزارت صمت برای جلوگیری از موج مهاجرت صنعتگران فرش ایران به کشورهای خارجی بیان کرد: توان تولید صنعت فرش ما زیاد است و واحدهای ما توانمند هستند، ما به هدف خود در صنعت فرش رسیده‌ایم و الان باید صادرات را پیش بگیریم. یک زمانی در حوزه پوشاک طراح‌های ما را به کشورهای دیگر می‌بردند. اینکه کسی مهارتی دارد و در کشور دیگری جذب می‌شود نکته‌ای نیست که بتوانیم در مورد آن نظر دهیم.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!