گزارش

کتاب قالی شکارگاه صفوی در سفارت ایتالیا رونمایی شد

روز پنجشنبه یازدهم اسفند ماه 1401، به دعوت جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران، طی ضیافت ناهاری در باغ سفارت ایتالیا، از آخرین اثر پژوهشی دکتر سیدطاهر صباحی با عنوان "شکار شاهان" رونمایی شد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

روز پنجشنبه یازدهم اسفند ماه ۱۴۰۱، به دعوت  جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران، طی ضیافت ناهاری در باغ سفارت ایتالیا، از آخرین اثر پژوهشی دکتر سیدطاهر صباحی با عنوان "شکار شاهان" رونمایی شد.

در این مراسم علاوه بر جوزپه پرونه سفیر ایتالیا، یارا رومانوا وابسته فرهنگی، سارا بوناتی مدیر مدرسه ایتالیایی تهران، رافائل مانوریللو استادیار زبانشناسی و تاریخ تمدن اسلامی دانشگاه علاوه طباطبایی، حمید بیات سفیر سابق ایران در رم، امیر میری کنسول ایران در میلان، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس پژوهشکده بنیاد ایرانشناسی، علیرضا قادری طراح گرافیک و مدیر هنری، اسرافیل شیرچی خوشنویس، پریسا بیضایی کارشناس موزه‌داری، عبدالرضا فرهبد کارشناس فرهنگ ایتالیا، معصومه محرمی و فائزه قادری دستیاران دکتر صباحی حضور داشتند.

در ابتدای جلسه سفیر ایتالیا، ضمن خیر مقدم، به روابط تاریخی و فرهنگی دو ملت پرداخته و از علاقمندی دو ملت به استمرار این روابط سخن گفت. او در ادامه به نقش دکتر صباحی در گسترش این رابطه از طریق معرفی کتاب شکار شاهان پرداخت و مراتب قدردانی خود را از وی ابراز داشت.حمید بیات سفیر وقت ایران در رم نیز که یادداشتی در ابتدای کتاب از وی منتشر شده در ادامه بر اهمیت و کارکرد فرهنگ در توسعه روابط میان ملت ها اشاره نموده و انتشار این کتاب را در ادامه همین راه ارزیابی کرد.

امیر میری کنسول وقت ایران در میلان در ادامه این نشست با روایت بازدید خود از این اثر بی نظیر در موزه پولدی پتزولی بر روابط دوستانه و فرهنگی و ارتباطات علمی و تکنولوژیکی موثر دو کشور اشاره کرد.

پریسا بیضایی در بخشی از این نشست با مروری بر سالها تلاش و فعالیت خود در امر موزه داری و اهمیت و نقش موزه ها در حفظ، نگهداری و نمایش آثار فرهنگی و هنری از توجه و راهنمایی های دلسوزانه و همیشگی دکتر صباحی به موزه فرش ایران یاد کرد.

عبدالرضا فرهبد نیز با اشاره به مطالعات و پژوهش هایی که در حوزه فرهنگی ایتالیا داشته، روابط فرهنگی بین دو کشور را قابل توسعه ارزشمند خواند و از آثار دکتر طاهر صباحی به عنوان اثاری ارزشمند و ماندگار یاد کرد. فرهبد کتاب شکار شاهان را علاوه بر داشتن مطالب عمیق و مفید، بسیار زیبا و فاخر معرفی و از دکتر صباحی و همکاران هنرمند او قدردانی کرد.

اسرافیل شیرچی خوشنویس ایرانی نیر در ادامه این نشست به طرح تاریخ روابط هنری میان دو ملت پرداخته و از سفیر ایتالیا برای توجهی که به موضوعات فرهنگی و هنری مبذول داشته تشکر نمود.

در ادامه علیرضا قادری طراح گرافیک و مدیر هنری آثار دکتر صباحی با اشاره به نقش تمدنی دو کشور ایران و ایتالیا به چند سده میزبانی توام با حساسیت و وسواس ایتالیا از یکی از بهترین نمونه های هنر قالیبافی ایران عهد صفوی اشاره کرده و از تلاشی که دولت ایتالیا و موزه پولدی پتزولی در حفظ و نگهداری این قالی به عمل آورده اند قدردانی نمود.

دکتر سید طاهر صباحی نیز طی سخنانی ضمن تشریح مراحل ورود به موضوع بررسی این قالی و روند پژوهش و نگارش کتاب "شکار شاهان" از توجه صاحبنظران و علاقمندان فرهنگ و هنر خصوصا هنر قالی ایران قدردانی کرد.

کتاب "شکار شاهان" با چاپی نفیس، قالی شکارگاه دوره صفوی موجود در موزه پولدی پتزولی شهر میلان ایتالیا را مورد بررسی قرار داده است. دکتر صباحی با بررسی مستقیم این قالی و مطالعه اسناد و مدارک موزه تلاش کرده تا اطلاعات همه جانبه ای از این قالی ارایه دهد. تصاویر زیبا و دقیقی از این قالی نفیس و فاخر این فرصت را برای خواننده جهت آشنایی هرچه بیشتر با این نمونه ظریف و بسیار ارزشمند هنر قالیبافی دوره صفوی بوجود آورده است. کتاب "شکار شاهان" با سرمایه‌گذاری نویسنده از سوی انتشارات "خانه فرهنگ و هنر گویا" اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به چاپ رسید. این کتاب به محض ورود به بازار با استقبال زیاد علاقمندان روبرو گردیده است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران پخش رسمی کتاب "شکار شاهان"  را بر عهده دارد و علاقمندان می توانند از طریق این سایت به تهیه این کتاب و سایر کتاب های دکتر سید طاهر صباحی اقدام کنند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.