گزارش

سومین موزه فرش کشور در بیجار راه‌اندازی می‌شود

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از راه‌اندازی موزه فرش در بیجار به عنوان سومین شهر کشور خبر داد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

منصور مهرزاد در جلسه ستاد خدمات سفر شهرستان بیجار با یادآوری پتانسیل‌های دیار گروس در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی، اظهار داشت: بیجار از جمله مناطق پرافتخار گردشگری و میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به فرش آهنین بیجار بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که این صنایع دستی بسیار ارزشمند و کم‌نظیر است.

مهرزاد افزود: به دنبال مکانی برای محافظت از فرش‌های آهنین ثبت ملی بیجار هستیم و به همین منظور از گنجینه فرش تهران بازدید کردیم که در صورت ایجاد مکانی مناسب و یا موزه فرش (!)، قول مساعد اهدا ۱۰ قطعه فرش ارزنده گرفته‌ایم.

وی افزود: اقدامات لازم  از جمله زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع برای احداث ساختمان موزه آثار تاریخی، مردم‌شناسی و ساختمان نسخ خطی، ساختمان موزه اشیا تاریخی و ساختمان موزه فرش بیجار و کارگاه‌های صنایع دستی و ساختمان اداری در قالب یک طرح جامع تعریف شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان عنوان کرد: اولویت در این طرح، پیشنهاد موزه فرش بیجار است که این مهم آغاز شده اما اعتبارات دولتی برای این طرح بسیار کم است و تا امروز با پیگیری‌های فرماندار بیجار اعتباری مجدد در نظر گرفته شده و اگر محقق شود به زودی انجام خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه دو موزه فرش در تهران و آستان قدس رضوی وجود دارد  ادامه داد: شهرستان بیجار با ایجاد این ‌موزه به عنوان سومین شهر به جایگاه برتری خواهد رسید.

مهرزاد عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ دوران طلایی گردشگری استان کردستان بود که ۶ ماهه اول بیشترین آمار ورود گرشگران به استان ثبت شد.

کردستان جز ۱۵ استان برتر گردشگری در ۱۵ سال اخیر

وی اضافه کرد: کردستان به لحاظ جذب گردشگر در ۱۵ سال اخیر جز ۱۵ استان‌های برتر کشور بوده است.

مهرزاد به مهم‌ترین اقدامات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ماه‌های اخیر جهت تسهیل در خدمات سفر اشاره کرد و گفت: آماده‌سازی همه واحدهای اقامتی شامل ۳۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان، ۲۴ مهمانپذیر، ۳۶ اقامتگاه بوم‌گردی، ۲ اقامتگاه سنتی، ۱۰۰ خانه مسافر با ظرفیت ۵ هزار و ۲۰۰ نفر، طراحی ۱۰۰ هزار برگ انواع اقلام تبلیغی برای تمامی شهرستان‌ها و سطح استان، تهیه ۸۰ کلیپ و ‌تیزر و فیلم کوتاه با جاذبه‌های گردشگری استان از جمله این اقدامات بوده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: احصای تمامی نواقص موزه‌ها و سایت‌های تاریخی و شروع کار برای رفع نواقص اصلی، همکاری با انجمن راهنمایان و استفاده از نیروهای متخصص و راهنمایان گردشگری در سایت‌های موزه‌ای، هماهنگی با گروه‌های فرهنگی جهت برگزاری برنامه‌های فرهنگی، توافق با جامعه هتل‌داران و… از جمله اقدامات این اداره‌کل است.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.