گزارش

شرکت فرش آستان قدس و پژوهشگاه رنگ وزارت علوم تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند

رنگ دانش‌بنیان بر فرش دستباف ایرانی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

با هدف همفكری و همكاری علمی و صنعتی، در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که در هفته نخست شهریورماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای میان پژوهشگاه رنگ ایران و شركت فرش آستان قدس رضوی به امضا رسید.

در این تفاهم‌نامه محورهای متعددی از جمله همکاری‌های آموزشی و پژوهشی، اجراي پروژه‌های تحقيقاتی و كاربردی حوزه فرش در زمينه علوم و فناوری رنگ و پوشش، استفاده از امكانات آزمايشگاهی و كارگاهی متقابل، استفاده متقابل از مستندات علمی و آموزشی و همچنین برگزاری دوره‌ها و كارگاه‌های مختلف آموزشی در نظر گرفته شده است.
 

 استفاده از فناوری‌های بروز در صنعت فرش دستباف
دکتر حمید کارگر مدیرعامل شركت فرش آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان در سال جاری خاطرنشان کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه می‌توان انتظار داشت در حوزه فرش دستباف، بیش از گذشته از دانش و فناوری روز بهره گرفته شود که در همین راستا پروژه «ضد لک و ضد بید کردن الیاف پشمی» در این همکاری متقابل در اولویت است.
او ادامه داد: شرکت فرش آستان قدس رضوی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرش در کشور به حساب می‌آید که علاوه‌بر مجتمع متمرکز تولید، حلقه‌های زنجیره تامین فرش نظیر رنگرزی را نیز در خود دارد.
کارگر تاکید کرد: در صورت بهبود و اصلاح فرایندهای تولیدی، این شرکت می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر تولیدکنندگان کشور به ویژه در رنگرزی شناخته شود.
او با بیان این‌که در حال حاضر فرش‌های دستباف بیشتر از الیاف پشمی تولید می‌شوند، گفت: الیاف پشمی فرش‌های دستباف باعث می‌شود خطر بیدخوردگی آن‌ها را تهدید کند. 
کارگر ادامه داد: با دستیابی به شیوه مناسب ضد بید کردن الیاف پشمی به هنگام رنگرزی، می‌توان انقلابی را در ماندگاری و دوام بیش از پیش دستبافته‌های ایرانی شاهد بود.
او درباره مزایای پروژه «ضد لک و ضد بید کردن الیاف پشمی» تصریح کرد: به هنگام استفاده از فرش دستباف ممکن است با ریختن انواع مایعات یا روغن‌ها روی فرش، لکه‌هایی پدید آید که شست‌و‌شو و رفع آن‌ها دشوار باشد؛ از این‌رو دستیابی به تکنیک ضد لک کردن الیاف می‌تواند تحول ارزشمندی را در تولید فرش‌های دستباف رقم زند.
کارگر ادامه داد: پژوهشگاه رنگ کشور که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت دارد، در زمینه رنگ، رزین و پوشش‌های سطحی، پروژه‌های پژوهشی و کاربردی متعددی را انجام داده است، براین اساس همکاری این پژوهشگاه با شرکت فرش آستان قدس رضوی می‌تواند نتایج عملی ارزنده‌ای را در حوزه فرش دستباف ایران به دنبال داشته باشد.
گفتنی است، در آئین امضای این تفاهم‌نامه که در محل غرفه شرکت فرش آستان قدس رضوی در نمایشگاه بین‌المللی تهران انجام شد، طرفین بر استفاده حداکثری از دانش، تجربه و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی یکدیگر در به انجام رساندن اولویت‌های پژوهشی تعیین‌شده، تاکید کردند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.