گزارش

ظرفیت فرش دستباف در بازارهای جهانی

فرش دستباف از جمله صنایعی است که با دارا بودن ظرفیت رقابتی در بازارهای جهانی، ضمن ارزآوری، می‌تواند معرف هنر و ذوق هنرمندان ایرانی باشد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

 عادل غیبی مدیر گروه تولید فرش‌های ورزشی جام جهانی فوتبال، در این باره می‌گوید: فرش جام جهانی را تاکنون در فدراسیون‌های فوتبال کشورهای متعددی مانند استرالیا، روسیه و ژاپن هدیه کردیم.

به گفته وی سه تخته قالیچه با طرح جام جهانی ۲۰۲۲ بافته می‌شود که یکی را به فدراسیون فوتبال قطر می‌دهیم، دیگری نیز در مجموعه خود شرکت تولیدکننده ماندگار خواهد شد همچنین یک تخته از این طرح با کمی تغییر به همراه تصویر امیر قطر توسط دفتر رئیس جمهوری ایران به امیر قطر اهدا خواهد شد.

در این بخش، هرچه فروش در بازار جهانی رونق داشته باشد تولید داخل، جان می‌گیرد تولیدی که اشتغال روستاها را هم به دنبال دارد.

تولیدکنندگانی که در کارگاه‌های قالیبافی از کارشان راضی هستند، اما به بازارهای جهانی امید دارند که با افزایش تقاضا در بازار داخل و خارج بتوانند تولیدشان را افزایش دهند که در نتیجه آن اشتغالزایی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

بر اساس آمار مرکز ملی فرش ایران، از سال گذشته، تولید روند رو به رشدی داشته و با بافت بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع فرش در مقایسه با سال قبل، یک میلیون متر مربع افزایش نشان می‌دهد البته در این شرایط از چالش‌های موجود برای تجار نمی‌توان گذشت.

یک صادر کننده فرش در استان خراسان در این باره می‌گوید: صادرات ما در مقایسه با سال قبل خیلی کمتر شده و امیدواریم با گشایش ها، روند بهتری در بازار صادراتی فرش رخ دهد.

دیگر صادر کننده فرش نیز با اشاره به مشکلات موجود در عرصه صادرات می‌گوید:، چون تبلیغی برای فرش دستباف نیست فرش‌های زیادی در انبار مانده است.

وی می‌افزاید: فرشی که حدود۳۰ سال پیش صادر کرده ام هم اکنون نیاز به شستشو و رفوکاری دارد، اما برای وارد کردن آن به کشور مشکلات متعددی وجود دارد به همین دلیل همه رفوکارها به ترکیه رفتند و میلیون‌ها ارزی که باید به کشور وارد می‌شد در ترکیه هزینه می‌شود.

در قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به ارتقاء و بهبود بهره وری، تثبیت و افزایش سهم صادراتی فرش دستباف شده ضمن اینکه وزارت صمت می‌گوید برای رونق در این بخش، تسهیلگری می‌کند.

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت در این باره می‌گوید: هم اکنون رقم صادراتی ما در فرش دستباف عدد پایینی است با اینکه پارسال رشد داشتیم، اما هنوز در مقیاس ۶۰ میلیون دلار است.

وی افزود: مسائلی از جمله تحریم‌ها به خصوص تحریم‌هایی که آمریکا اعمال کرده، پس از نفت، تحریم فرش دستباف ایران بود که بیانگر خصومت دشمنان ما با این صنعت است.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت همچنین گفت: این تحریم‌ها مشکلات زیادی را برای صنعت فرش ما ایجاد کرد که امیدواریم با گشایش‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم صادرات رسمی خود را افزایش دهیم.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.