آمار و اطلاعات

صادرات ۱۴ میلیون دلاری شرکت های تعاونی استان مرکزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: در سال گذشته ۱۴ میلیون دلار صادرات توسط شرکت های تعاونی استان انجام شده است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

جمشید امیدی روز دوشنبه ۷ شهریور در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته تعاون و هفته دولت اظهار کرد: در استان مرکزی در مجموع ۵ هزار و ۸۶۲ تعاونی ثبت شده که از این تعداد، ۲۳۶۱ تعاونی فعال و ۲۴۱۶ تعاونی غیرفعال هستند، ۶۶۱ تعاونی منحل شده و ۴۲۴ تعاونی راکد هستند و بیشترین تعاونی ها مربوط به خدمات، صنعت و کشاورزی است.

وی افزود: اعضای تعاونی با احتساب اعضای تعاونی های سهام عدالت ۹۹۸ هزار و ۲۵۳ نفر و بدون احتساب این اعضا ۱۲۱ هزار و ۳۹۲ نفر است. این شرکت ها دارای سرمایه ثبتی هزار و ۵۸۳ میلیارد ریال با زمینه اشتغال ۲۲ هزار و ۴۲۶ نفر هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اینکه هدف کلی در بخش تعاون افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی و راهبرد این بخش، تقویت مدیریت و سیاستگذاری بخش تعاون  است، اظهار کرد: علاج مشکلات کشور رونق تولید است، چرا که اگر رونق تولید انجام شود رونق اشتغال نیز انجام خواهد شد و در صورت رونق اشتغال، مشکلات جوانان نیز مرتفع می شود.

وی افزود: در راستای رونق تولید و حمایت از تولید، ۲۰ جلسه کمیته رفع موانع مالی و مشکلات تعاونی ها تشکیل شده و پرونده ۵۷ تعاونی در راستای بهره مندی از تسهیلات در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته که در نتیجه از محل خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی با عاملیت بانک توسعه تعاون که سهم استان مرکزی از آن ۴۴ میلیارد تومان بوده، ۴۱ تعاونی با تسهیلات حدود ۲۷۹ میلیارد تومان توسط کمیته استانی و ملی تایید و به بانک توسعه تعاون معرفی شدند.

امیدی تصریح کرد: حدود ۹۴ میلیارد تومان توسط بانک بررسی و مصوب شده و تاکنون ۳۳ میلیارد تومان منجر به عقد قرارداد شده است.

وی در خصوص عملکرد کمیته تعیین تکلیف تعاونی های غیرفعال اضافه کرد: ۵ تعاونی منحل شده و مجامع هفت تعاونی به‌هنگام سازی شده و فعال شدند. ۱۶ تعاونی نیز برای استفاده از تسهیلات و معرفی به بانک های عامل شناسایی شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: در کمیته تعاونی های مشکل دار به منظور بررسی مشکلات، ۱۹ جلسه برای ۲۸ تعاونی دارای مشکل برگزار شده که در نتیجه مشکلات ۲۳ شرکت تعاونی مرتفع شده است.

امیدی با بیان اینکه ۲۰۰ واحد پروانه ساختمانی توسط تعاونی های مسکن اخذ شده اضافه کرد: مرکز توسعه و نوآوری بخش تعاون در شهرستان ساوه راه اندازی شده و از تسهیلات بلاعوض نیز بهره مند شدند.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی برای حضور فعال شرکت های تعاونی در نمایشگاه ها باعث شده ۱۳ شرکت تعاونی در نمایشگاه ها حضور فعال داشته باشند، همچنین ۱۴ میلیون دلار صادرات توسط ۱۴ شرکت تعاونی انجام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اینکه به ۶ تعاونی متعارف متشکل از سه دهک اول درآمدی کمک شده است، افزود: حمایت از ۵ شرکت تعاونی فرش دستبافت در استان و کمک مالی به ۱۱ شرکت تعاونی برای انجام امر حسابرسی، پیگیری و بررسی شکایات واصله در حوزه شرکت های تعاونی برای ۲۷ شرکت تعاونی، انجام نظارت عمومی بر ۳۵۰ شرکت تعاونی فعال در استان، نظارت بر مجامع ۱۷۵ تعاونی و انجام بازدید مالی از ۶۰ تعاونی در سطح استان، از جمله اقدامات انجام شده در یکسال گذشته بوده است.

امیدی همچنین برگزاری ۲۷۷۰ نفر ساعت دوره آموزشی، مهارتی و مدیریتی و ۲۳۶۰ نفر ساعت دوره آموزشی مهارتی و تخصصی برای تعاونگران و برگزاری ۲۳۶۰ نفر ساعت دوره آموزشی مهارتی و حقوقی و ۷۱۱۹ نفر ساعت دوره آموزشی مجازی برای تعاونگران را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

وی در خصوص عملکرد معاونت کارافرینی و اشتغال نیز با بیان اینکه هدف کلی معاونت ایجاد تعادل در بازار کار است ادامه داد: هدف از فعالیت سامانه مشاغل خانگی صدور مجوزهای الکترونیکی برای این مشاغل است. این مجوزها تحت عنوان مستقل و پشتیبان و تحت پوشش صادر می شود. در این سامانه ۵۱۵ رشته تعریف شده که ۲۷ رشته مجوز محور و ۴۸۸ رشته ثبت محور است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در سال جاری معادل ۷۰ میلیارد تومان در حوزه مشاغل خانگی سهم اداره تعاون، ۴۶۰ میلیارد سهم کمیته امداد و ۲۲۵ میلیارد سهم بهزیستی استان است، همچنین در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز ۱۴۳۳ میلیارد تومان منابع برای استان آمده که البته هنوز اختصاص نیافته است.

امیدی بیان کرد: در یکسال گذشته ۵۴ فقره صدور پروانه کار، ۱۰۱ تمدید پروانه کار، ۲ فقره تجدید پروانه کار و ۵۷۲۲ فقره صدور و تمدید کار موقت کار و ۶۰ مور ابطال پروانه کار برای اتباع خارجی انجام شده است.

امیدی، فعالان غیرمجاز شناسایی شده را ۱۲۱۳ مورد عنوان کرد و گفت: ۱۳۵ گشت مشترک با بازرسان نیروی انتظامی و عوامل فرمانداری در راستای شناسایی اتباع خارجی انجام شده است.

وی اضافه کرد: ۴۱۳۷ میلیارد ریال عملکرد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری از محل صندوق توسعه ملی بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تاکید کرد: در تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان به استان اختصاص پیدا کرده بود که با توجه به ۹۰۰ میلیارد ریال طرح معرفی شده و تلاش های صورت گرفته، موفق به اخذ ۲۸۰ میلیارد ریال شدیم که پیگیر افزایش این رقم هستیم.

امیدی در خصوص عملکرد معاونت روابط کار اظهار کرد: در هیئت نظارت در این اداره، ۵۴۲۷ پرونده و در هیئت های حل اختلاف ۲۲۶۴ پرونده رسیدگی شده، همچنین تعداد درخواست های بررسی شده در کمیته بدوی ۳۶۵۴ مورد و تعداد درخواست های بررسی شده در کمیته تجدیدنظر ۱۰۵۲ و تعداد دادخواست های واصله از طریق دیوان عدالت اداری ۲۸۰ دادخواست بوده است.

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته برای ۲ هزار و ۶۱۲ نفر بیمه بیکاری برقرار شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: ۱۲ شرکت تعاونی با ۹۹۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال ۲۹۷ نفر با ۹۴۵ عضو در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

رییس اتاق تعاون  استان مرکزی ، حسین خسروبیگی نیز با بیان اینکه تلاش برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد کشور یک ضرورت است اظهار کرد: قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ بویژه ماده ۹ فصل سوم آن، در خصوص تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور تا پایان سال ۹۳ بوده که این موضوع محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور بین پنج تا ۹ درصد است افزود: ظرفیت بسیار بالای اتاق تعاون در ارائه تمام خدمات مورد نیاز، از جمله صدور کارت بازرگانی و صدور گواهی مبداء برای فعالیت اقتصادی استان و در حوزه صادرات و واردات و صدور ضمانت نامه برای متقاضیان سرمایه گذاری در بخش تعاون است.

رییس اتاق تعاون استان مرکزی افزود: ۲۵۰ هزار نفر از ساکنین استان مرکزی عضو تعاونی های این استان هستند و اهمیت بخش تعاون فارغ از مسایل اقتصادی، در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز مورد توجه است، بر این اساس می طلبد که تصمیم گیران و تصمیم سازان به این بخش توجه ویژه  داشته باشند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.