اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف

اقدامات دولت سیزدهم در جهت توسعه صادرات فرش است

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت: با وجود مشکلات ایجاد شده برای تولید و تجارت این بخش طی سال‌های گذشته، دولت سیزدهم گام‌هایی برای توسعه صادرات فرش دستباف برداشته است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

«احمد کریمی اصفهانی» در چهارمین نشست مجمع تشکل‌های با بیان اینکه از دولت‌های گذشته مشکلات و موانع بسیاری برای صادرات فرش دستباف به وجود آمده است، اظهار کرد: در یک سال اخیر هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم اقداماتی برای توسعه صادرات انجام شده است.

وی با بیان اینکه سه اقدام از سوی دولت انجام شده است، خاطرنشان کرد: افزایش رفع تعهد ارزی از یک سال به ۳۶ ماه، اقداماتی برای ارتقا مرکز ملی فرش به سازمان و رفع مشکل صدور کارت بازرگانی برای صادرکنندگان فرش دستباف از جمله گام‌هایی است که افزایش تولید و گسترش صادرات برداشته شده است.

کریمی اصفهانی افزایش تولید فرش دستباف موجب کمک‌رسانی به اقشار کم‌درآمد می‌شود، خاطرنشان کرد: بافندگان فرش در روستاها می‌توانند معیشت خود را از طریق بافت فرش بگذرانند و با ایجاد این اشتغال، مهاجرت به شهر کاهش می‌یابد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف افزود: با افزایش تولید فرش دستباف، صادرات این محصول به بازارهای هدف نیز رونق یافته که موجب ارزآوری به کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به این محصول با نگاه ملی مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: سیاست‌های اعمال شده در این بخش و بخشنامه‌های خلق‌الساعه فعالان را مایوس کرد، از سوی دیگر برنامه دقیقی برای تولید و صادرات این محصول وجود نداشت، به همین دلیل شاهد کاهش ارزآوری از این صنعت هستیم.

کریمی اصفهانی با بیان اینکه مرکز ملی فرش باید مانند حلقه اتصال بخش خصوصی و دولت عمل می‌کرد، اظهار داشت: در ۲۰ سال گذشته از زمان تاسیس، بخشی از معضلات آن به قوت گذشته باقی مانده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت: صادرات فرش در دهه ۷۰ حدود یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار، شامل ۴۰ درصد صادرات را تجربه کرد، اما امروز این رقم به ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار رسیده است که باید به این روند نزولی توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه فرش دستباف طی سال‌های متمادی شناسنامه ایران در جهان بود، گفت: باید برای حفظ تاریخ این محصول فعالیت کرد تا در کنار ایجاد اشتغال روستایی و ارزآوری به جایگاه حقیقی خود بازگردد.

کریمی اصفهانی  تصریح کرد: در برگزاری نمایشگاه‌ها در جهان متداول است که از ماه‌ها قبل تاریخ برگزاری اعلام شود اما در ایران تا چند روز قبل از برگزاری رویدادهای فرش نیز زمان دقیق مشخص نیست که این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در معرفی محصول ایرانی به مشتریان خارجی است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در تجارت فرش، عدم صدور مجوز برای بازگرداندن فرش جهت رفو و سرویس است، به این موضوع به‌گونه‌ای بی‌توجهی شده است که طی سال‌های اخیر ترکیه با جذب طراحان، تولیدکنندگان، سرویس‌کاران و رفوگران ایرانی، عایدی دو برابر صادرات خود این محصول از ایران داشته باشد.

 

اقدامات دولت سیزدهم در جهت توسعه صادرات فرش است

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.