اتاق بازرگانی ایران

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان اصفهان مطرح کرد:

شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف وظیفه دولت است

راه شکوفایی اقتصاد فرش در کشور

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان اصفهان گفت: اگر نیروی انسانی را در زنجیره تامین فرش دستباف مدنظر قرار داده و در این زمینه سرمایه‌گذاری و ایجاد انگیزه کنیم، با افزایش سهم بیشتر قالیبافان در این زنجیره، موجب شکوفایی اقتصاد فرش در کشور خواهیم بود.

اسماعیل نادری  درباره ضروت توجه به اقتصاد قالی دستباف، اظهار کرد: یکی از موارد مدنظر در حوزه اقتصاد فرش دستباف، تاکید و دقت در زنجیره تامین است و به طور همه جانبه توجه به نیروی انسانی بخش تولید مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه همواره با توسعه صنعت در شهرها و کلانشهرهای بزرگ شاهد مهاجرت نیروی کار از روستاها به سمت شهرها و در کنار آن معضل اجتماعی حاشیه‌نشینی هستیم، افزود: اگر اقتصاد خانوار در روستاها مورد توجه قرار گیرد و تقویت شود، به طور قطع می‌توان با جلوگیری از مهاجرت، شاهد مهاجرت معکوس نیز باشیم.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان اصفهان گفت: یکی از راهکارها برای جلوگیری مهاجرت از روستاها به شهرها، آموزش روستاییان و مدنظرقرار دادن اقتصاد خانوار روستایی است و در این خصوص دولت و بخش خصوصی باید برای تقویت اقتصاد خانوار روستایی تلاش کرده و به وظایف خود عمل کنند.

وی حمایت و تسهیل‌گری را وظیفه دولت‌ها دانست و افزود: از جمله این حمایت‌ها تخصیص بودجه برای آموزش و بیمه قالیبافان است و در کنار آن بخش خصوصی باید آموزش‌هایی را برای بهبود اقتصاد خانوار روستاییان و قالیبافان در نظر بگیرد، از سوی دیگر مبلغ و حق الزحمه‌ای که برای قالیبافان در نظر گرفته می‌شود، سبب ایجاد انگیزه برای فرد خواهد شد.

نادری با تاکید بر ضرورت ورود جوانان و نوجوانان به حوزه فرش با همکاری نزدیک دولت و بخش خصوصی، توضیح داد: یکی از مشکلات و چالش‌های موجود این است که جوانان ما رغبتی زیادی برای ورود به قالیبافی ندارند و حتی اگر مشکلات حوزه صادرات و انتهای زنجیره فرش را حل کنیم، اما در ابتدای زنجیره تولید فرش به نیروی انسانی توجه نکنیم، با چالش مواجه می‌شویم، بنابراین ایجاد انگیزه در جوانان و نوجوانان برای حرکت آنها به سمت قالیبافی، با حمایت دولت مؤثر خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه قالیباف و هنرمندی که در این حوزه کار می‌کند باید شاهد دست‌رنج خود در اقتصاد فرش باشد، تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف دولت برندسازی و شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف است و باید به قالیبافان فرش دستباف کمک کرد و نام آنها ثبت شود تا خریداران فرش متوجه شوند که چه کسی و در کدام نقطه از کشور این فرش را بافته است، در این شرایط می‌توان در بافندگان فرش، انگیزه ایجاد کنیم.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان اصفهان اظهار کرد: اگر نیروی انسانی و تأثیر آن را در زنجیره تأمین فرش دستباف مدنظر قرار داده و سرمایه‌گذاری کنیم، این سرمایه‌گذاری با زودبازده بودن، به اقتصاد کشور کمک می‌کند. با توجه به وضعیت اقتصاد و خشکسالی که کشور و روستاها را تحت‌تاثیر قرار داده، از این طریق می‌توان به اقتصاد خانوار روستایی کمک کنیم.

وی گفت: دولت باید در تخصیص بودجه بیمه قالیبافان، ضمانت اجرایی داشته باشد و سازمان فنی و حرفه‌ای و مرکز ملی فرش در این زمینه، پیگیری‌های لازم را در بحث آموزش انجام دهند، همچنین در بحث برندسازی و شناسنامه دار کردن قالی‌های دستباف، دولت باید وظیفه خود را انجام دهد و از سوی دیگر بخش خصوصی برای ورود جوانان و نوجوانان به این صنعت انگیزه ایجاد کند و با ایجاد سهم بیشتر برای قالیبافان در این زنجیره، موجب شکوفایی اقتصاد فرش کشور شوند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.