'گزارش

بافندگان دوروی خراسان‌شمالی از حمایت‌های بین المللی بهره‌مند می‌شوند

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: ظرفیت های روستای دویدوخ در بافت فرش دورو موجب شد تا این روستای مرزنشین با هدف بهره‌مندی از حمایت‌های بین المللی در آینده به سازمان توسعه صنعتی ملل متحد معرفی شود.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان در این‌باره اظهار داشت: روستای ترکمن نشین دویدوخ در بخش مرزی شهرستان راز و جرگلان و در ۱۶۷ کیلومتری بجنورد مرکز استان واقع است و مردم این روستا سابقه طولانی در زمینه تولید صنایع دستی از جمله فرش دوروی ابریشمی دارند.

وی تصریح کرد: معرفی روستای دویدوخ به سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) پس از دیدار با مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارتخانه برنامه ریزی شد و به زودی این مهم اتفاق می افتد.

مستوفیان ادامه داد: معرفی این روستا به سازمان یونیدو موجب ارتقای معیشت و توانمندسازی اقتصادی مردم روستای دویدوخ شهرستان راز و جرگلان می شود و از حمایت های این سازمان بین المللی برخوردار می شوند.

وی بیان کرد: انجام این فعالیت در آینده و در طی جلسات مختلف با کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام می شود.

یونیدو یا سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO)یک سازمان تخصصی سازمان ملل متحد است که هدف اصلی این سازمان ارتقای و تسریع توسعه صنعتی در کشورهای درحال‌توسعه یا اقتصادهای در حال گذار است.

از اهداف این سازمان می‌توان به از بین‌ بردن فقر از طریق فعالیت‌های مولد با ایجاد اشتغال در بخش خصوصی، تولید محصولات رقابتی با ظرفیت تجاری‌سازی اشاره کرد.

فرش دوروی تمام ابریشمی ترکمن که در روستای دویدوخ خراسان شمالی بافته می‌شود با توجه به ضخامت کم و زیبایی بی نظیر، هنری فوق العاده و منحصر به فرد است که از زیباترین صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.

روستای ۶۲۰ خانواری دویدوخ ۲ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد که هر خانواده دارای یک دار قالی است و اکثر قالی‌های بافته شده این روستا به صورت دورو و تمام ابریشمی است که بافت هر قالیچه سه متری حدود هفت ماه به طول می‌انجامد و هم اکنون در این روستا ۶۰۰ دار قالی برپاست.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.