اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی فرش دستباف ایران

یک کارشناس فرش دستباف عنوان کرد

هرچه از فرش ایرانی کپی شود باز هم از افتخاراتش کم نمی‌شود

یک کارشناس فرش دستباف می‌گوید: قالی کالایی کاملا عجین شده با طبیعت است و برگشت آن به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رساند و حالا همه کارشناسان استاندارد به دنیال همین هستند.

به گزارش ایسنا، عبدالله بهرامی ـ کارشناس فرش دستباف ـ درباره فرش دستباف ایرانی گفت: هنر و فرهنگ هر کشور به اصلش برمی گردد و فرش دستباف ایران هنر و فرهنگ و تمدن را یک جا در خود جای داده است. قدمت فرش دستباف ایرانی به تخته فرشی که در منطقه پازیریک پیدا شده و سه هزار سال قدمت دارد برمی‌گردد و در دوره صفویه به اوج خودش رسیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد فرش جهان را ایران تولید و صادر می کند تصریح کرد: کیفیت بیشتر در موقعیت‌های تجاری کاربرد دارد اما مفاهیم عام هم دارد مثل کیفیت هوا و آب اما بیشتر با معیارهای استانداردهای جهانی در دنیا و در ایران هم با ایزوهای ۹۰۰۱، ۱۰۰۲ و ۱۰۰۴ می سنجند و بهای یک کالا را مشخص می کنند کیفیت فرش ایرانی همه استانداردهای لازم را در بحث ماندگاری زیبایی و سرمایه‌گذاری دارد. همه مواردی که کارشناسان استاندارد در سال‌های گذشته تصویب کرده‌اند، در فرشی که ایرانیان سه هزار سال پیش تولید کرده‌اند به چشم می‌خورد.

کارشناس فرش دستباف ایرانی که مهمان برنامه «صبح پارسی» بود، افزود: از زمانی که فرش موضوع تجاری پیدا کرد تا سال ۹۷ در دنیا برتر بودیم اما بعد به خاطر تحریم‌هایی که صادرات این کالا را برای ما محدود کرد، اول بودیم. حالا هرچند صادرات کم شده اما هنوز هم اول هستیم چرا که هیچ کشوری از بین رقبای ما چنین گنجینه متنوعی از طرح و رنگ و همچنین اساتید برجسته را ندارند.

بهرامی ادامه داد: قالی کالایی کاملا عجین شده با طبیعت است و برگشت آن به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رساند و حالا همه کارشناسان استاندارد به دنیال همین هستند. خانه هایی که فرش دستباف دارند اعضای آن هیچ وقت ترک نمی‌زنند چون الکتریسیته ساکن ندارد. فرش های ماشینی به خاطر الکتریسیته ساکن باعث آلرژی، آسم و ترک پا می شود.

وی اظهار کرد: برخی کشورها از ما کپی می کنند. چون این سابقه و تنوع طرح و نقش را ندارند دست به کپی کردن طرح های ما می زنند و ما چون نتوانسته ایم این طرح و نقش ها را به ثبت جهانی برسانیم دست رقبا در کپی برداری از ما باز است. اما تولید فرش آن ها با فرش ما در نوع بافت و کیفیت بسیار متفاوت است.

این کارشناس فرش دستباف عنوان کرد: مرکز ملی فرش اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده است اما نیاز است این فعالیت ها گسترده تر شود. هرچقدر از فرش ایرانی کپی برداری شود باز هم چیزی از افتخارات این فرش کم نمی‌شود چون هیچکس نمی‌تواند نمونه ای کاملا مشابه و به کیفیت فرش ایرانی را تولید کند. تمام کشورهایی که فرش های رقبای ما را می خرند باز هم می گویند فرش ایرانی چیز دیگری است. هرچه فرش بیشتر بماند بهتر ارزش می یابد.

برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی بر روی آنتن شبکه جام جم می رود. آلاء خامه یار و آرش رضوانی مجریان این قسمت از برنامه «صبح پارسی» بودند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.