اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز:

فرش دستباف، شناسنامه و هویت هنری کشور است

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر رسیدگی به مشکلات فعالان هنر صنعت فرش دستباف، گفت: هنر فرش دستباف، شناسنامه و هویت هنری کشور است.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ابوالفتح ابراهیمی در جلسه هم اندیشی فعالان حوزه هنر فرش دستباف، افزود: این هنر صنعت در سال‌های اخیر دچار مشکلات عدیده‌ای شده که امید است با مشارکت اتاق بازرگانی و تشکل‌های تخصصی با صدای واحد در مطالبه‌گری و تصمیم‌سازی در راستای حل و رفع مشکلات این حوزه اقدام موثر انجام شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان نیز در این جلسه به مشکل بازگشت ارز صادراتی اشاره کرد و خواستار حذف پیمان سپاری ارزی صادرات فرش و حمایت جهت حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی شد.

احد هریسچیان، افزود: مساعدت رایزنان بازرگانی در بازارشناسی، مساعدت دولت در هزینه های بازاریابی و تبلیغات بین المللی و وضع مشوق‌های صادراتی از دیگر مطالبات فعالان این حوزه است.

جعفر محرم پور، دبیر اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر لزوم تحول‌گرایی در حوزه فرش دستباف گفت: با پیشنهاد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همراهی و مشارکت تشکل‌های تخصصی این حوزه، دبیرخانه فرش دستباف با محوریت اتاق بازرگانی تبریز ایجاد خواهد شد تا موازی‌کاری‌ها و حرکت‌های جزیره‌ای فعالان و تصمیم‌سازان این حوزه به صدای واحد و مطالبه‌گری موثر تبدیل شود.

فرشکاران، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان نیز در این جلسه، مهمترین عامل حفظ و ارتقای هنر فرش دستباف را انسجام صنوف فعال در فرش دستباف اعم از بافندگان، طراحان، فروشندگان مصالح و تجار اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، در این جلسه، نمایندگان جامعه قالی استان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در راستای حفظ و ارتقای هنر قالی دستباف ارایه کردند.

کاهش تعرفه‌های واردات موادِ اولیه فرش دستباف، لزوم حمایت دولت از قالی دستباف در برابر قالی‌های ربات‌باف به عنوان تهدید این هنر، لزوم استفاده از فناوری های جدید منجمله توکن‌های ان.اف.تی (NFT) و فضای متاورس در راستای شفافیت و کاهش تقلب در بازار خرید و فروش دستباف ایرانی، ایجاد کارگوی هوایی در استان و بسترهای اجرایی برای صادرات فرش از فرودگاه تبریز و لزوم تطبیق با سلائق بازارهای هدف در کنار حفظ اصالت فرش از جمله مطالبات فعالان حوزه فرش دستباف استان از مسوولان بود.

بازارشناسی، بازارسازی و شناخت رقبا در بازارهای هدف، ایجاد المان‌های شهری و نام‌گذاری یکی از معابر یا میادین به نام قالی در شهرهای استان، بهره‌مندی از رویداد جام جهانی فوتبال در راستای معرفی و فروش قالی استان، لزوم توجه به انبوه‌بافی و تشکیل مجتمع‌های تولید قالی، تامین منابع کمک دولتی بیمه تامین اجتماعی و توسعه شمول آن به بیش از ۵ نفر در کارگاه‌ها، عدم درخواست مابه‌التفاوت ارزی در شرایط معافیت پیمان‌سپاری صادرات قالی در سال‌های گذشته، لزوم اصلاح ساختار مرکز ملی فرش ایران و واگذاری مدیریت آن به متخصصین جامعه فرش دستباف از دیگر مطالبات مطرح شده در این جلسه بود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.