همایش‌های داخلی

قالی‌های فاخر ایران در نصف جهان

دبیر اجرایی جشنواره ملی قالی فاخر ایران گفت: نخستین دوره از جشنواره ملی قالی فاخر با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور در حوزه فرش در اصفهان برگزار می‌شود. علی میرجمالی گفت: داوری این رویداد به‌‌‌صورت ملی با حضور متخصصان فرش صورت خواهد گرفت و در فرآیند داوری، داوران تنها اطلاعات فنی هر فرش را در اختیار خواهند داشت و مالک آن قالی مشخص نخواهد بود. وی افزود: از آنجا که این جشنواره در هفت رسته برگزار می‌شود، ۷ فرش به‌‌‌عنوان قالی برتر و یک فرش به‌‌‌عنوان قالی برتر از دید مردم انتخاب خواهد شد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی قالی فاخر ایران با بیان اینکه ثبت‌‌‌نام این جشنواره به‌‌‌صورت رسمی آغاز شده، افزود: در این نمایشگاه تلاش شده دانشجویان، استادان و به‌‌‌طورکلی بازید‌کنندگان ضمن بازدید از فرش‌‌‌ها امکان رای دادن به آنها را داشته باشند. مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان که اکنون ریاست دبیرخانه دائمی جشنواره قالی فاخر را نیز بر عهده دارد، گفت: در سال گذشته بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای گفت‌وگوی بخش‌خصوصی در اصفهان، موضوعات مرتبط به صنعت فرش مورد واکاوی قرار گرفت در حالی که بر اساس آمار رقم اشتغال آفرینی صنعت فرش حدود ۱۰‌درصد است. وی افزود: تولید ناخالص داخلی اصفهان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷۰‌هزار میلیارد تومان بوده است اما فرصت ازدست‌‌‌رفته در اقتصاد اصفهان تقریبا ۶ برابر این مقدار بود. برای استفاده از چنین ظرفیت‌‌‌هایی باید نخبگان و فعالان اقتصادی در کنار مسوولان دولتی قرار گیرند و با تبدیل بالقوه‌‌‌های اقتصادی به بالفعل و نمود درآمدی و رفاهی برای مردم شهر در این مسیر گام بردارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه داد: این به یک عمل نو و جهادی نیاز دارد. برگزاری چنین جشنواره‌‌‌هایی مقدمه‌‌‌ای برای دستیابی به موارد بیان‌‌‌شده است. آنچه امروز صنعت فرش نیاز دارد فعالیتی است که اتاق‌‌‌های بازرگانی باید برای کمک به بازاریابی این محصول انجام دهند. اتاق بازرگانی ایران در حوزه برند ملی باید به خودش بیاید و نقش بنیادی خود را در حوزه برند ملی ایفا کند. گلشیرازی گفت: جشنواره فرش فاخر به منظور برندسازی این صنعت انجام می‌شود. شاید تصور بر این باشد که فرش فاخر فرش‌‌‌هایی با ارزش اقتصادی بیشتر است اما در شیوه‌‌‌نامه مرکز ملی فرش و آیین‌‌‌نامه مربوطه عمدتا به بررسی نوآوری کمی و کیفی در تولید فرش پرداخته می‌شود تا بتواند رقابت‌‌‌پذیری فرش ایرانی را  در بازارهای جهانی مطرح کند.

گلشیرازی در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» پیرامون نقش پارلمان بخش خصوصی در کاهش موانع کسب و کار گفت: در این مسیر باید همه اجزای جامعه در کنار هم حرکت کنند. کارآفرینان ما باید به‌‌‌عنوان پیشرانان اقتصادی در این مسیر حرکت کنند، با این‌‌‌ همه نهادها و تشکل‌های بخش خصوصی به‌‌‌خصوص اتاق بازرگانی تاکنون وظایف خود را انجام داده‌‌‌اند و بر عهده تصمیم‌سازان است که نظرات کارشناسی ما را در جهت بهبود فضای کسب و کار به‌‌‌صورت قانون درآورده و اجرا کنند چرا که قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار نیز بر چنین امری تاکید دارد. فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز ضمن تبریک ثبت روز ملی فرش در تقویم گفت: این صنعت روزی ‌‌‌بخش عظیمی از رشد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده بود اما اکنون باید دید چرا فرش دستباف که بیش از ۲‌میلیون نفر در آن مشغول به فعالیت هستند، در شرایط فعلی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه فرش اصفهان از نظر نقش و نگار در دنیا فرشی بی‌‌‌همتا و بی‌‌‌بدیل است، اظهار امیدواری کرد: با برگزاری جشنواره‌‌‌هایی مثل جشنواره ملی قالی فاخر ایران اکوسیستم فرش دستباف تثبیت شود و در کنار توسعه این هنر- صنعت در جای‌‌‌جای کشور با افزایش قدرت رقابت در ایران و جهان این صنعت بیشتر توسعه یابد. در تلاش هستیم سال آینده این جشنواره ملی را به‌‌‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.