گزارش

روستای دویدوخ علیا خراسان شمالی

روستای دویدوخ را ژاپنی ها، اروپاییان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل صادر شدن فرش دویدوخ به آنها، خوب می شناسند.
فرش های دو رو که بسیار منحصر فرد می باشند، در هیچ کجای دنیا به غیر از این روستا یافت نمی شوند. این فرش ها موجب شهرت بسیار این روستای مرزی در دهستان جرگلانِ ناحیه راز و جرگلان خراسان شمالی شده است.
زنان هنرمند روستای دویدوخ علیا بافندگان و تولیدکنندگان بی بدیلی هستند که در کار فرش بافی سنگ تمام گذاشته اند. سرانگشتان ماهر آنان به هنگام بافت تار و پود، چشم هر بیننده ای را خیره می کند و به خوبی این اثر را به عنوان یکی از برجسته ترین صنایع دستی بجنورد و خراسان شمالی معرفی نموده اند.

روستای دویدوخ جرگلان، این روستای قدیمی حدود دو هزار نفر جمعیت دارد که ۷۰ درصد زنان آن در کارگاه های سنتی بافت قالی ابریشم مشغول به کارند و ۳۰ درصد دیگر به کار دامپروری و کشاورزی مشغول می باشند.
جمعیت موجود در استان خراسان شمالی متشکل هستند از کردها، ترکمن ها، تات ها، بلوچ ها و فارس ها که این تنوع قومی موجب شده است که از نظر فرهنگی و به ویژه ساخت و پرداخت صنایع دستی همواره بدرخشند و آثار ارزشمندی را روانه بازار کنند. فرش های تولید شده در روستای دویدوخ بجنورد، با ترکیب بندی خاص رنگ و نقش در نوع خود بی نظیرند و دیدن زنان هنرمند قالیباف در کارگاه های بافت فرش دو طرفه یا دو رو بسیار دیدنی است.

این روستا و فرش های زیبایش مدت هاست که از جاذبه های گردشگری خراسان شمالی هستند، از این رو گردشگرانی از سایر کشورها در قالب تور به این منطقه می آیند تا از نزدیک شاهد بافت فرش و نیز شیوه های معیشت این مردم باشند.
بی شک تولید فرش دورو در روستای دویدوخ قابلیت تعمیم به سایر روستاهای خراسان را داراست و این مستلزم حمایت دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی می باشد. این عمل ارزشمند علاوه بر ماهیت فرهنگی آن وجه اقتصادی پر رنگ تری می تواند داشته باشد.

ایرج مرادی تصاویر زیبای این گزارش را عکاسی کرده است

https://www.eneshat.com/attractions-city/bojnord/duydukh-e-olya

پی‌نوشت:
منبع: سایت نشاط آوران (www.eneshat.com) - عکاس: ایرج مرادی
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.