همایش‌های خارجی

گزارش تصویری:

مجموعه «رقص نقوش فرش آذربایجان» از سوی مرکز حیدر علی اف در باکو

مرکز حیدر علی اف مجموعه جدید و خیره کننده فرش «رقص نقوش فرش آذربایجان» را به نمایش گذاشت.

باکو، آذربایجان، 14 خرداد- به گزارش سرویس اخبار خارجی سایت اطلاع رسانی فرش ایران به نقل ازآزانس خبری  تـرنـد آذربایجان، ارائه رسمی مجموعه جدیدی از فرش‌های «فرش آذربایجان - رقص نقش‌ها» و ارایه کتابی با همین عنوان در مرکز حیدر علی‌اف برگزار شد.
این پروژه که توسط بنیاد حیدر علی اف حمایت می شود، با هدف حفظ و ترویج ارزش‌های ملی- معنوی و میراث فرهنگی آذربایجان انجام می‌شود.

در این مراسم چهره‌های برجسته فرهنگ و علم، نمایندگان قشر خلاق و جوانان، سازمان‌ها و هیئت‌های دیپلماتیک حضور داشتند.

قالی بافی یکی از قدیمی ترین هنرها و صنایع دستی آذربایجان است. درهم آمیختگی زیبای نقوش، تخیل خلاقانه و کاردستی فاخر – این همان فرش آذربایجانی است. فرش‌ها و قالی‌های مکتب‌های آبشرون، گنجه، قزاق، شیروان، قره‌باغ، گوبا، نخجوان، اردبیل و تبریز در بسیاری از کتب تاریخی و ادبیات کلاسیک بارها مورد ستایش قرار گرفته‌اند.

فرش‌های آذربایجان شهرت شایسته‌ای در سراسر جهان به دست آورده و در بهترین موزه‌های آمریکا، فرانسه، روسیه، بریتانیا، اوکراین، گرجستان و سایر کشورها نگهداری می‌شود. هنر سنتی قالی بافی آذربایجان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت نماینده یونسکو قرار دارد.

با توجه الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و معاون اول رئیس جمهور آذربایجان، رئیس بنیاد حیدر علی اف، مهربان علی اف، تعدادی از اسناد مهم در توسعه هنر فرش آذربایجان به تصویب رسیده و پروژه های مختلفی اجرا شده است.

اجرای طرح « فرش آذربایجان - رقص نقش‌ها» در سال 1395 آغاز شد. شش هنرمند و 14 بافنده به سرپرستی هنرمند مردمی آذربایجان الدار میکائیل زاده در ساخت مجموعه جدید فرش شرکت کردند.

در افتتاحیه این شب، انار آلاکبروف، مدیر مرکز حیدر علی اف، از بنیاد حیدر علی اف، مرکز حیدر علی اف و تیمی که در اجرای این پروژه مشارکت داشتند، قدردانی کرد. او در این باره گفت:

"ما موفق به اجرای این پروژه پیچیده اما بسیار مهم شدیم. بخشی از مجموعه قبلاً در مقر یونسکو در پاریس و سپس در کن ارائه شده بود. این پروژه اکنون برای اولین بار در باکو ارائه خواهد شد. من به ویژه می خواهم به این نکته اشاره کنم: حمایت مهربان علی‌وا در اجرای این پروژه.

هنرمند مردمی الدار میکائیل زاده همچنین از الهام علی اف رئیس جمهور، بانوی اول مهربان علی اف، بنیاد حیدر علی اف و مرکز حیدر علی اف به دلیل توجه زیاد به فرهنگ ملی و هنرهای صنعتگران تشکر کرد.

"ایده مجموعه در سال 2014 تحت تاثیر نقشه فرش استاد بزرگ لطیف کریم اف متولد شد. من شروع به جمع آوری مطالب لازم بر اساس معماری باستانی، تزئینات فرش و لباس کردم. در نتیجه پروژه اسکیس انجام شد. به بنیاد حیدر علی اف ارائه شد و در بالاترین سطح اجرا شد.»

در مجموعه جدید «فرش آذربایجان - رقص نقش‌ها» از 170 رنگ و سایه استفاده شده است. در حین قالی بافی، کاخ باشکوه خانان شاکی، کاخ شاکیخانوف، نقوش طبیعی، گیاهان و جانوران، تکلدوز دوزی و غیره منبع تمام نشدنی الهام بوده است.

اطلاعات تفصیلی درباره آثار در کتابی که با همین عنوان گنجانده شده است.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.