گزارش

فرش ایران در اکسپو ۲۰۲۰دبی

برگزاری رویداد خلاقانه هنر فرش دستباف ایرانی "فرش تا عرش"در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰دبی

کمانی رئیس اداره فرش سازمان از برگزاری رویداد فرهنگی، هنرهای نمایشی خلاقانه ی هنر فرش دستباف ایرانی با عنوان فرش تا عرش در محل نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی با حضور هنرمندان و فعالان حوزه فرش دستباف استان تهران خبر داد.

این رویداد با مشارکت شهرکهای صنعتی، بنیاد رودکی، ستاد اکسپو، انجمن طراحان فرش استان و خوشه فرش و فعالان حوزه فرش استان صورت پذیرفت.

این رخداد  خلاقانه همسو با شعار جهانی اکسپو ۲۰۲۰  "پیوند افکار، خلق آینده" توانست در معرفی ایران بعنوان مهد فرش در  جهان با پیشینه تاریخ و تمدن غنی در هنر اصیل ایرانی رقم زند.  

در این  رخداد هنر نمایشی که بصورت تعاملی با تماشاگران پاویون کشورهای جهان و با مشارکت آنها در اجرای نمادین منتهی به بافت فرش دستباف ایرانی انجام شد  امکان  لذت، مکاشفه و درک هنر اصیل ایرانی را از طریق لمس نخ‎ و دفتین  و مشارکت در "بافت فرش یک  گره تا همدلی"  برای بازدیدکنندگان تجربه‌ای زیبا و خاطره‌انگیز را فراهم آورد.

اجرای نقالی و شاهنامه خوانی دو زبانه بر روی فرش استاد رسام عرب زاده و فرش دماوند بعنوان جاذبه تاریخی و فرهنگی استان "دستبافته پروانه کفایتی با اجرای استاد امیر صادقی انجام گردید.

کارگاه طراحی فرش با حضور استاد مصطفی آقا میری و سایر اساتید برجسته استان نقش به سزایی در معرفی طرح و نقش فرش ایران به جهانیان داشت .

کارکرد دیگری از فرش میناخانی ورامین در قالب  مبلمان در این اجرا بعنوان نماد اصالت فرش استان تهران که به ثبت جهانی رسیده است بع نمایش،گذاشته شد.

برای دیدن اصل خبر اینجا کلیک کنید

پی‌نوشت:
متن خبر بسیار شتابزده و درعین حال توام با غلو و بزرگنمایی تنظیم شده و بیشتر به گزارش سفارشی! شبیه است تا خبر. از طرف دیگر مشخص نیست که اکسپوی دوبی و برگزاری رخداد خلاقانه!! چه ربطی به شرکت شهرکهای صنعتی دارد؟! و مشارکت ایشان در این برنامه به چه نحو و دلیلی بوده است؟ در این خبر در لابلای عبارات قلمبه-سلمبه!، نامفهوم و مشوش، ادعا شده که همین رخداد خلاقانه! به تنهایی "توانسته" فرش ایران را به جهانیان معرفی کند! حضور بدون برنامه و مدیریت آشفته ایران در اکسپوی دوبی بیش از اینکه بتواند معرف ایران امروز به بازدیدکنندگان خارجی باشد با نقالی و رقص محلی و ارایه گز و سوهان فضای ذهنی مخاطبان را نسبت به چهره واقعی ایران آشفته کرده است. بنظر می‌رسد دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی فرصت اکسپو را به بهانه‌های مختلف برای گردش و تفریح و تفرج مغتنم شمرده‌اند. کاش می‌توانستیم کمی از این شور و اشتیاق و سرعت عمل! دستگاه‌ها را در اداره امور فرش کشور و دستاندرکاران آن خصوصا بافندگانی که زیر بار شکننده فشارهای اقتصادی دست و پا می‌زنند ببینیم. اکسپو دوبی اگر برای دستاندرکارانِ تشنه حمایت فرش "آب" نداشته گویا برای عده‌ای "نان" کافی داشته است.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • سلام، از اینکه این خبر به این شکل انتشار پیدا کرده در تعجبم ! که متن خبر برای کاربران ویژه می باشد اما نقد بسیار مغرضانه آن رو همه می توانند ببینند! دیگر اینکه این یک برنامه برای جلب توجه بازدید کنندگان به پاوین ایران بود که موفق هم بود بدلیل اینکه حیاط و استیج اجرای پاویون در داخل قرار داشت و تقریبا هیج بازدید کننده ای وارد آن نمی شد تا به فرش صلح جهانی گره ای بزند و یا اصلا آشنایی با فرش پیدا کند اینکار این گروه باعث شد عده ای که اصلا فرش را ندیده بودند به داخل پاویون بیاییند و با آموزش چند لحظه ای گره ای بر روی فرش بزنند ، نمی دانم این کجایش زشت و ناپسند است. درمورد سوهان و گز باید به مدیریت پاویون ایران انتقاد کرد که ظرف مدت 6 ماه اکسپو را با بازار فروش اشتباه گرفتند و اجازه فروش داده اند. گروه پرفورمنس فرش چیزی برای فروش نداشت و اگر هم هدیه ای به کسانی که گره ای بر فرش می زدند داده شد تکه ای از فرش دستباف بود که قاب شده به بازدیدکنندگان داده می شد و در حین برگزاری برنامه دو نفر ظراح فرش بر روی کاغذ طراحی می کردند و یک نفر هم بر روی فرش کهنه ورکشاپ نقاشی بر روی فرش انجام می داد و برنامه دیگر این گروه هم شاهنامه خوانی بر روی فرش دماوند و فرش شاهنامه رسام عربزاده بوده که هیچ مغایرتی با فرش نداشته است / لطفا کسانی که دم از فشار اقتصادی بر بافنده ها می زنند و نقد تخریبی می نویسند کاش بخاطر بی کفایتی مدیران اکسپو که حتی نتوانسته بودند برنامه ای در این 6 ماه ارائه کنند به آنان انتقاد می شد نه به یک گروه طراح و تولید کننده که با خلاقیت خود با کمترین امکانات ساعتی بازدید کنندگان را به پاویون کشاندند/ در اکسپوی دبی تمامی پاویون ها با رقص و آواز و با هر حرکات موزونی سعی می کردند که بازدید کنندگان را بطرف خود بکشانند که فن آوری و توسعه کشورشان را به همه نشان دهند مثلا غرفه آلمان که یک کشور صنعتی است برای نگه داشتن مردم در صف ورود به سالن که حدود 2 تا 3 ساعت بود انواع جنگولک بازی و رقص در بیرون از پاویون اجرا می کرد که حوصله مردم از صف طولانی سر نرود و در آن هوای داغ دبی به انتظار بنشینند تا به داخل پاویون راه پیدا کنند / پاویون ایران که مثل دیگر کشورها نمی توانست اینکارها را انجام دهد زیرا ما همیشه و در همه حال مورد عتاب قرار می گیریم / چالش بازی نخ و گوله تنها فکری بود که می شد بازدیدکنندگان را جذب کرد و از اینکه آنها بتوانند خود، نخ فرش را لمس کنند برایشان بسیار جذاب بود / از اینکه ظرف این مدت مدیران بی کفایتی در پاویون ایران بودند و ظرف 6 ماه چندین مدیر عوض شده معلوم است که اوضاع درستی نبوده اما فکر نمی کنم که چون آنها خظا کردند گروهی که با بودجه خودشان و کمک و حمایت عده ای دوستدار فرش به اکسپو رفتند که نمایشی خلاقانه اگر چه بدلیل عدم امکانات آنچه که بایسته بود نشد اما در همان حد را اینچنین ناعادلانه و یکطرفه قضاوت کرد!!!

    • سرکار خانم طاهری سلام بر شما. همانطور که از جای جای این نقد مختصر سایت اطلاع رسانی فرش ایران پیداست، روی سخن به هیچ رو با سرکارعالی و یا هیچیک از افراد مشارکت کننده نبوده و نیست. مخاطب این چند سطر کوتاه، برگزارکنندگان اصلی و دستگاه متولی فرش کشور است و برای ما معلوم نیست که شما چطور و بر اساس کدام بخش از پی‌نوشت ما چنین برداشت نادرستی کرده‌اید. تعجب‌آورتر اینکه شما در متن ارسالی خود عملا نه تنها تمامی ایرادات ما را با غلظت و شدتی بیشتر تکرار کرده‌اید بلکه به عنوان یک ناظر و حاضر در مراسم بر بی‌برنامگی، ندانم کاری، اتلاف منابع و... برگزارکننده‌ای که از محل اموال عمومی و با اتلاف ماهها فرصت، کمترین توفیقی در معرفی فرش کشور نداشته است تاکید جدی کرده‌اید. ترجیح میدهیم در جهت اهداف حرفه‌ای خود در امر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی از پرداختن به حواشی بی‌نتیجه و گمراه‌کننده پرهیز کنیم و قضاوت پیرامون نحوه حضور و برگزاری چنین رویدادی را به کاربران محترم سایت و اعضای واقعی خانواده فرش ایران بسپاریم. مجددا از همراهی شما و ارسال نظرتان سپاسگزاری می‌کنیم.

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.