گزارش

هنر گلیم ابریشم‌بافی یادگاری از نیاکان روستای ارگ

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خواف گفت: هنر گلیم‌بافی در روستای ارگ شهر خواف از اهمیت خاصی بین مردم برخوردار است و این هنر را یادگار نیاکان و گذشتگان خود می‌دانند.

محمود باعقیده به معرفی روستای ارگ و هنر گلیم ابریشم‌بافی پرداخت و اظهار کرد: این روستا در ابتدا به نام نصرآباد شناخته می‌شد اما در سال‌های ۱۳۲۰ شمسی و پس از ساخته ‌شدن قلعه‌ای نظامی توسط فردی با نام میرقلند نام این روستا به ارگ قلندر تغییر یافت. پس از این و به دنبال تخریب قلعه میرقلندر و ساخت‌وساز مردم در اطراف قلعه مذکور نام آن به یوسف‌آباد تغییر پیدا کرد.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به شنزارها و رمل‌های شنی اطراف روستا اشاره کرد. ضمنا منطقه حفاظت‌ شده سرخون که در فاصله ۲۰ کیلومتری روستا قرار دارد، محل زندگی گونه‌های با ارزش جانوری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خواف در خصوص علاقه‌مندی مردم این روستا به هنر گلیم ابریشم‌بافی خاطرنشان کرد: گلیم‌بافی در روستای یوسف‌آباد از اهمیت خاصی بین مردم برخوردار است و امروز در تمام خانه‌های اهالی این روستا حداقل یک دار گلیم‌بافی موجود است.

باعقیده اضافه کرد: در این روستا گلیم‌بافی از ارزش مادی برخوردار است و گذشتگان روی آن نظر داشته و حفظ و احیای آن را وظیفه خود می‌دانند. هنر گلیم‌بافی از گذشته در میان مردم این روستا وجود داشته و جزئی از زندگی هر خانواده به حساب می‌آید؛ لذا مردم این منطقه علاقه و شوق خاصی نسبت به انجام آن دارند.

وی در خصوص سختی‌های این هنر تصریح کرد: از مهم‌ترین سختی‌های این هنر می‌توان به ناراحتی‌های جسمی، بیماری‌های چشمی و دردهای عضلانی اشاره کرد. ضمن آنکه با توجه به ظرافت و پیچیدگی این کار و از طرفی بالا بودن قیمت موادِ اولیه هزینه فروش محصولات تولید شده نیز پایین است. 

باعقیده در خصوص تاثیرات شیوع کرونا بر کار و حرفه مردم این روستا گفت: به دنبال شیوع کرونا و تعطیلی گسترده بازار و از طرفی کاهش قدرت خرید مردم طبیعتا تامین نیازهای اصلی مردم در اولویت قرار گرفت و خرید محصولات صنایع‌ دستی به خصوص گلیم از سبد خرید حذف شد. در این راستا حمایت‌هایی در قالب وام جبران خسارت ناشی از کرونا و برگزاری نمایشگاه فروش محصولات به صورت مجازی انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خواف به ارائه پیشنهادهایی در خصوص وسعت بخشی به کار هنرمندان این حرفه پرداخت و خاطرنشان کرد: مهیا کردن شرایط لازم به منظور شرکت در نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی در سطح استان و کشور، بیمه هنرمندان صنایع‌ دستی، تامین موادِ اولیه از طریق تعاونی و حذف افراد واسطه، ترغیب مدیران دولتی به استفاده از محصولات صنایع‌ دستی به عنوان هدیه در مراسم تودیع و معارفه و تقدیر از مسائلی است که می‌تواند برای رشد و ارتقای هنر گلیم‌بافی و روستای یوسف‌آباد حائز اهمیت باشد.

وی بیان کرد: از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی حمایت‌هایی در قالب صدور مجوزهای مربوطه همچون تولید کارگاهی و کارت شناسایی، ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی در قالب وام مشاغل خانگی، برگزاری کلاس‌های آموزشی صنایع‌ دستی و برگزاری نمایشگاه در سطح شهرستان و استان، همچنین انجام اقداماتی در قالب یک طرح مثلث اقتصادی و ایجاد صندوق‌های خرد روستایی و کمک‌هایی در ارتباط با خرید موادِ اولیه و فروش محصولات تولیدی صورت گرفته است.

باعقیده در خصوص استقبال جوانان برای فراگیری هنر گلیم‌بافی در این منطقه افزود: در حال حاضر تولید این محصول از نظر مادی چندان مقرون به صرفه نیست و بیشتر افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند، باید نسبت به آن علاقه‌مند باشند. ورود به این حرفه تنها به شرط کسب درآمد نمی‌تواند تصمیم درستی باشد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.