گزارش

میان ماه من تا ماه گردون.....

تابلو فرش هندی سلمان‌خان بازیگر بالیوودی

طی یکی دو روز اخیر بافت تابلو فرشی با تصویر سلمان‌خان ستاره بالیودی، مورد توجه اغلب رسانه‌های هندی قرار گرفته و از سوی آنان مخابره شده است.

به گزارش بخش اخبار خارجی سایت اطلاع رسانی فرش ایران(کارپتور) به نقل از رسانه‌های هندی، یک قالیباف 50 ساله بنام محمد حسین بات اهل منطقه فاتح کدال شهر سرینگر، با صرف شش ماه وقت و 2.5 میلیون روپیه، فرشی ابریشمی از هنرمند محبوب خود و ستاره بالیوود، سلمان خان، بافته است و می خواهد آن را به او هدیه دهد.

عکس از مبشرخان (greaterkashmir)

او این تابلو فرش ابریشمی90x75  سانتی متری را که دارای 576 گره در هر اینچ مربع است با این امید که سلمان خان این هدیه را بپذیرد بافته است.

حسین که از یازده سالگی قالیبافی را از برادرش احمد فرا گرفته و در چهل سال گذشته به این حرفه مشغول بوده درباره بافت این فرش می‌گوید: "از آنجایی که در طول قرنطینه کار زیادی وجود نداشت، به فکر افتادم تا با بافت تصویر سلمان‌خان در یک تابلو فرش به او ادای احترام کنم.  با پس انداز خود، این تابلو را بافتم و می خواهم آن را به او هدیه کنم."

حسین در باره مشکلات کارش می گوید که از 10 رنگ طبیعی فقط در تهیه نخ ابریشم برای تارهای مو استفاده کرده است از ترکیب کامل رنگ ها به منظور به دست آوردن تن و سایه مناسب تا رسیدن به طرح درست در پایان فرآیند بافت، زمان زیادی صرف می‌شود.

دستگیری از نیازمندان و اقدامات خیرخواهانه سلمان خان مشوق اصلی حسین در بافت این تابلو فرش بوده. درعین حال او میخواهد بعد از اهدای فرش به سلمان خان نمونه‌های بعدی را که حالا باندازه کافی مشهور و محبوب شده است به علاقمندان این بازیگر بالیودی بفروشد.

حسین در پاسخ به سوالی درباره قیمت این تابلو فرش می‌گوید: "نمی‌توان برای چنین چیزهایی قیمت گذاشت این را به خاطر عشق به او ساخته‌ام. این را نمی‌توان با پول سنجید."

عکس: آصف قرشی (news.abplive)

پی‌نوشت:
نگاهی اجمالی به تابلو فرش محمدحسین بات که رسانه‌های هندی یا ذوق و شوق به معرفی آن پرداخته اند نشان می‌دهد که گرچه هندوستان دارای سابقه در تولید قالی‌های تصویری است ولی هنر تابلوفرش در هندوستان از رونق، قوام و کیفیت چندانی برخوردار نیست و تابلو فرش‌های هندی در مقایسه با تابلوفرش‌های تولید قالیبافان ایرانی چه بلحاظ نقشه و چه بلحاظ بافت بسیار ضعیف است. در همین نمونه، تصویر پوستریزه سلمان خان با مرزهای کاملا تفکیک شده رنگ‌ها، آن را بیشتر به مرقع نزدیک کرده است تا نقاشی. تهیه نقشه‌های تابلو فرش در ایران اغلب توسط طراحان زبده آشنا با نقاشی و ترکیب رنگ انجام می‌شود و دقت آنها در بکارگیری درست رنگ و نقطه و ایجاد آمیختگی تدریجی رنگ‌ها موجب جلوه طبیعی‌تر تصاویر گردیده است. بافت دقیق و یکدست و بکارگیری گره‌های ترکیبی توسط بافندگان کارآشنای ایرانی نیز نهایتا تابلویی زیبا با تصویری طبیعی را ارایه می‌کند.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.