گزارش

گلیم آبروی سیرجان است؛

امرار معاش ۱۵ تا ۲۰ درصد سیرجانی‌ها از بافت گلیم و قالی

گلیم شیرکی پیچ از زمانی که در فهرست جهانی یونسکو جای گرفت، خاستگاه خود یعنی سیرجان را در فهرست مقاصد سفر گردشگران قرار داد تا کارگاه‌های تولید این گلیم را از نزدیک ببینند.

سیرجان را در سطح بین‌المللی با نام گلیم شیرکی پیچ می‌شناسند، گلیمی که به ثبت جهانی رسیده و عنوان شهر جهانی گلیم را برای سیرجان به ارمغان آورده است.

گلیم محصولی است از درگیری تار و پود نخی و پشمی یا تمام پشم که در انواع مختلف گلیم فرش، زیزپاو دستبافته، کیسه‌ای، توبره، خورجین، سفره، نمکدان، کاله، کشکدا، قاشقدان، گهواره بچه (اصطلاحا ننو) پوشش و تزئین (جل) حیوان باربر (اسب، قاطر، شتر) توشه‌دان و… تهیه و برای مصارف داخلی و صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیش از ۱۷ هزار بافنده گلیم در سیرجان در حال فعالیت هستند و سالانه ۵۰ هزار متر مربع گلیم به ارزش ۵۰ میلیارد تومان تولید می‌شود.

مختار محیط (یکی از فعالان عرصه صنایع دستی سیرجان) با اشاره به جاذبه‌های این منطقه گفت: تولیدات و محصولات این شهر که توانسته در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد و تبدیل به برندی جهانی برای سیرجان شده گلیم شیرکی پیچ است. این گلیم با نقش‌های متنوع و هنرمندانه تبدیل به یک اثر منحصر به فرد جهانی شده و گردشگران می‌توانند با سفر به روستای دارستان که خاستگاه گلیم شیرکی پیچ سیرجان است، از کارگاه‌های تولید این برند جهانی دیدن کنند.

به گفته او در همه خانه‌های روستای دارستان دار قالی و گلیم‌بافی به راه است و گلیم شیرکی پیچ که نام خود را وام دار در کنار هم قرار گرفتن بافندگانی است که دو به دو پای دار درصدد بافت گلیم برمی‌آیند، نام این شهر را پرآوازه کرده.

محیط در خصوص چرایی خاص بودن گلیم شیرکی پیچ در جهان گفت: نوع بافت و گره‌هایی که برای بافت گلیم استفاده می‌شود، مواد مورد استفاده در این گلیم خاص است. تمام مواد و الیافی که برای تولید در آن به کار گرفته می‌شود گیاهی است. تمام این موارد گلیم شیرکی پیچ را شاخص کرده. ضمن آنکه طرح‌ها و نقش‌هایی که بر روی گلیم شیرکی پیچ آورده می‌شود خاص و منحصربفرد سیرجان است. وقتی گلیم شیرکی پیچ را در دست می‌گیرید و می‌فشارید لطافت موجود در بافت آن را حس می‌کنید. ابریشیمی که در آن به کار برده شده و گره‌هایی که به تار و پود آن زده می‌شود خاص و منحصربفرد است. طرح‌هایی مانند سه کله، نارنج و ترنج و… در این گلیم استفاده می‌شود. در عین حال سعی کردیم تا با بهره‌گیری از ذائقه و سلیقه مخاطب امروزی طرح‌های نقش برجسته را در گلیم‌های سیرجان بیاوریم و گلیم و قالی را با یکدیگر درهم آمیختیم. استقبال مخاطبان از این نوع تولیدات زیاد است.

او در خصوص این مهم که ثبت سیرجان در فهرست یونسکو و جهانی شدن نام آن تا چه اندازه توانسته در معرفی آن بین جهانیان تاثیر گذار باشد و برای این منطقه گردشگر جذب کند، گفت: ثبت جهانی سیرجان در حوزه صادرات و معرفی شیرکی پیچ بسیار تاثیرگذار بود. همچنین پیشکسوتان ما بر آن شدند تا بافت گلیم سیرجان را به نسل جدید منتقل کنند و به این امر افتخار می‌کنند سیرجانی‌ها عرقی خاص به گلیم خود دارند گلیم با دست ما بافته شده و ما آن را بر دیوار می‌کوبیم.

 

محیط در خصوص قیمت‌های ارایه شده برای گلیم‌های بافته شده در سیرجان که ثبت جهانی شده‌اند، گفت: از آنجایی که گلیم سیرجان ثبت جهانی شده و یک برند به حساب می‌آید از این رو قیمت یک برند را به همراه دارد چراکه سعی ما آن است که این محصول را با کیفیت خوب به دنیا معرفی کنیم. گلیم آبروی سیرجان است و تقریبا می‌توان گفت در تمام خانه‌های سیرجان دار قالی برپا است. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت سیرجان در حوزه بافت گلیم و قالی امرار معاش می‌کنند البته در کنار آن در سایر صنایع و معادن فعال هستند و باغ‌های پسته فراوان در این منطقه وجود دارد. با این وجود این روزها شاهد راه‌اندازی پیاه‌راه گلیم در سیرجان هستیم که تبدیل به گذرفرهنگ شده و بسیاری از المان‌های این شهر را در خود جای داده. سیرجان سالانه حدود چهار تا پنج میلیون گردشگر دارد که بیشتر آن‌ها از صنایع دستی، شیرینیجات، قووتو، پسته و… خرید می‌کنند که در رونق اقتصادی شهر بسیار تاثیرگذار است. حتی حدود هزار گردشگر خارجی در سال به سیرجان سفر می‌کنند که دوست دارند خاستگاه گلیم شیریکی پیچ که نام آن جهانی شده است را از نزدیک ببینند. آن‌ها از نزدیک از کارگاه‌های بافت شیریکی پیچ دیدن می‌کنند و برایشان بسیار جذاب است.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.