گزارش

ثبت جهانی 15 طرح فرش دستباف اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: 15 طرح فرش دستباف استان اردبیل که مورد توجه بافندگان بوده، به ثبت جهانی رسیده است.

رامین صادقی، پنجم بهمن در نشست اتحادیه‌های بافندگان فرش دستباف روستایی اظهار کرد: هنر صنعت اصیل فرش از دیرباز در استان اردبیل به ویژه در مناطق روستایی رونق داشته و هم اکنون نیز بسیاری از خانوارها مشغول تولید و عرضه فرش دستباف هستند.

,ی با بیان اینکه 44 هزار نفر در استان به فرشبافی مشغول هستند، تصریح کرد: از این تعداد کمتر از 15 درصد تحت پوشش بیمه هستند در حالی که سعی بر این است با همکاری بیمه تأمین اجتماعی، روستایی و عشایری پرداخت بیمه به صورت حمایتی برای بافندگان فرش در دستور کار باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل مشکلات بافندگان فرش را در کنار دغدغه بیمه و عدم تأمین مالی یادآور شد و گفت: سعی ما بر این است تا خود بافندگی در عرصه تولید و عرضه فرش به بازار سهیم باشند تا دست دلالان و واسطه‌گران گرفته شود.

صادقی تنوع طرح‌ها و الگوهای فرش دستباف را در این استان یادآور شد و افزود: کله‌قوچی، ریز ماهی،‌ بیجار و... از جمله طرح‌های معروف بافندگان فرش در استان اردبیل است که با استقبال خوب تولیدکنندگان نیز روبه‌رو شده است.

وی یکی از دغدغه‌های جدی بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف را در عرضه جهانی و بین‌المللی فرش نبود زیرساخت‌های گمرک تخصصی صادرات فرش در این استان اعلام کرد و ادامه داد: اغلب صادرات فرش از استان‌های قم، آذربایجان شرقی و تهران انجام می‌شود و ضروری است تا بخش تخصصی صادرات فرش دستباف در گمرک استان اردبیل راه‌اندازی شود. صادقی بازار آذربایجان، کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس را بازار صادراتی مناسب برای بافندگان فرش اعلام کرد و گفت: سالانه 90 هزار متر مربع تولید فرش در این استان انجام می‌شود که این ظرفیت به رونق اشتغال و افزایش درآمد فعالان این بخش کمکی مؤثر کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همکاری اتاق بازرگانی و اتحادیه‌ها را در تقویت عرضه و صادرات فرش یادآور شد و تصریح کرد: بعد از پشت سر گذاشتن 2 سال رکود کرونایی در بخش تولید و عرضه محصولات، قطعا در سال‌های آینده وضعیت امیدبخشی را در تولید و عرضه این محصول با ارزش شاهد خواهیم بود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.