ابریشم

آشنایی با انجمن صنعت ابریشم ازبکستان

UzbekIpaksanoat
Association of "Uzbek Silk Industry

 

سرویس خارجی سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

انجمن صنعت ابریشم ازبک (UzbekIpaksanoat) در سال 2017 با فرمان رئیس جمهور ازبکستان تأسیس شده است. این سازمان وابسته به هیچ وزارتخانه دولتی نیست، اما مستقیماً به اداره دفتر رئیس جمهور ازبکستان گزارش می دهد. رئیس انجمن مستقیماً توسط رئیس جمهور ازبکستان منصوب شده است. این سازمان اصلی در داخل کشور تمام بخش های صنعت ابریشم در ازبکستان را نمایندگی می کند. در میان اعضای آن نزدیک به 60 شرکت فرآوری ابریشم، از صنایع دستی سنتی گرفته تا شرکت های فرآوری مدرن کاملاً یکپارچه، وجود دارد. این انجمن از توسعه صنایع ابریشم و صنایع دستی در هر منطقه از کشور حمایت می کند. یکی از اهداف اصلی آن افزایش تولید ابریشم از طریق استراتژی تشکیل خوشه در طول زنجیره ارزش ابریشم است. انجمن، هماهنگی توسعه پویا صنعت ابریشم، بهبود پایه علوفه، واردات بذر کرم ابریشم، سازماندهی کارآمد گردش کار برای افزایش حجم تولید و بهبود کیفیت محصولات نهایی ابریشم را به عهده دارد.

همراه با شرکت های خوشه ای پیشرو، انجمن راه اندازی مزارع درخت توت و پرورش کرم ابریشم را برای تولید پیله به عنوان مواد اولیه ضروری برای تولید ابریشم ترویج می کند. انجمن از شرکت‌های عضو خود برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی حمایت می‌کند و از طریق برگزاری نمایشگاه‌های تجاری، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و سایر اشکال حمایتی، به دستاندرکاران در بازاریابی محصولات ابریشم کمک می‌کند. انجمن همچنین مسئول مؤسسه تحقیقات نوغانداری در تاشکند، قدیمی ترین و پیشروترین مرکز تحقیقاتی در زمینه تولید ابریشم در آسیای مرکزی است. تکنسین های آن آموزش های منظمی را در مورد تمام جنبه های کشت توت و پرورش کرم ابریشم به کارکنان ترویج در دفاتر منطقه ای انجمن و کارکنان شرکت های عضو آن ارائه می دهند.

UzbekIpaksanoat یکی از اعضای کمیسیون بین المللی نوغانداری (International Sericulture Commission-ISC) با دفتر مرکزی آن در بنگلور هند است (ایران نیز یکی از اعضای این کمیسیون است). انجمن ابریشم ازبکستان همچنین عضو سازمان منطقه‌ای انجمن ابریشم دریای سیاه، دریای خزر و آسیای مرکزی (BACSA) است که دفتر مرکزی آن در شهر وراتزا، بلغارستان واقع است. ایران، ازبکستان و 19 کشور شامل؛ آلبانی، ارمنستان، بلغارستان، گرجستان، آلمان، یونان، ایتالیا، سوئیس، قزاقستان، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، اسلوونی، اسپانیا، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، انگلستان، در The Black, Caspian Seas and Central Asia Silk Association (BACSA) عضویت دارند.

به گزارش سرویس خارجی سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور، ازبکستان، بعد از چین (با 80%)، هندوستان (با 16%)، سومین سهم را در تولید ابریشم جهان (با 3% - بیش از2500 تن پیله خام) داراست. در واقع باید ازبکستان را اولین کشور تولیدکننده ابریشم جهان به لحاظ نسبت جمعیت (بیش از 33 میلیون نفر) دانست. برای درک بهتری از صنعت ابریشم در ازبکستان همین بس که بدانیم باقی کشورهای جهان تنها 1% تولید ابریشم را برعهده دارند. با این حال و با توجه به صنایع نساجی پایین دستی، از تولید صنعتی و سنتی پارچه‌های ابریشمی تا انواع فرش و دستبافته‌ها برغم تاریخ چهار هزار ساله این صنعت در ازبکستان، دولت این کشور کمترین مداخله را در امور تصدیگری و اجرایی در صنعت ابریشم دارد و نیروی خود را صرف تولیگری، تسهیل تولید و صادرات و نظارت و حمایت می نماید.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • سلام بنده حدود ۳۰ سال است که در این شغل مشغول به کار هستم.اگر اطلاعاتی در مورد کارخانه تولید ابریشم در ازبکستان جهت واردات دارید خیلی ممنون میشوم در اختیار بنده بگذارید.من منتظر تماس شما هستم ممنون

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.