گزارش

رئیس اتاق بازرگانی تبریز؛

توسعه صنعت فرش استان نیازمند بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های این صنعت است

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر توجه جدی به صنعت فرش آذربایجان‌شرقی گفت: توسعه این صنعت در این استان نیازمند بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های این صنعت است.

یونس ژائله،  در جلسه رسیدگی به مشکلات صنعت فرش آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه ویژه صنعت فرش در حوزه های صادراتی افزود: برای توسعه این صنعت، اقدامات لازم از سوی اتاق بازرگانی تبریز انجام شده و در این راستا باید از ظرفیت های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

وی اظهار داشت: توجه به این صنعت و توسعه آن علاوه بر رونق اقتصادی این استان موجب ایجاد اشتغال در بخش های مختلف مربوط به تولید و صادرات فرش می شود.

ژائله، ادامه داد: آذربایجان شرقی و به تبع آن تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف ایران، شناخته شده و سهم به سزایی در تولید و صادرات فرش دستباف ایفا می کند، به طوری که به گفته کارشناسان امر ۳۵ درصد از صادرات فرش دستباف کشور را این استان تامین می کند.

در این جلسه که با حضور روسای اتحادیه های فرش استان، تشکل ها و سازمان های دولتی، فعالان این حوزه و پیشکسوتان این صنعت برگزار شد، مشکلات صنعت فرش استان مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مقرر شد مصوبات قبلی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در حوزه فرش احیا و بازنگری شود، بسته های پیشنهادی توسط حوزه های مختلف برای فرش آماده و از ظرفیت مجمع نمایندگان استان جهت احیای حوزه فرش بهره برداری شود.

بررسی کارشناسی موضوع انتقال فرش از حوزه صمت به میراث فرهنگی از دیگر موضوعات مورد تاکید فعالان این بخش در این جلسه بود.

بافت فرش در آذربایجان شرقی دارای پیشینه کهن تاریخی است، به طوری که با تصویب شورای جهانی صنایع دستی در سال ۱۳۹۴، تبریز با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شد.

در زمان حاضر افزون بر ۵۰۰ هزار بافنده فرش در آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند که سیر نزولی صادرات، افزایش شدید قیمت مواد اولیه و کاهش سهم استان از بیمه قالبیافان مشکل اصلی آنان در این هنر- صنعت ارزآور محسوب می شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.