فرش در جهان

رئیس جمهور آذربایجان سال 2022 را سال شوش اعلام کرد

پس از اعلام این تصمیم رئیس جمهور الهام علی اف در بیانیه ای به ملت به مناسبت روز همبستگی آذربایجانی های جهان و سال نو، امسال در آذربایجان به عنوان "سال شوش" جشن گرفته می شود.

او گفت: در سال 2022، دویست و هفتادمین سالگرد شوشا را جشن خواهیم گرفتپناهعلی خان در سال 1752 بنای شوشا را گذاشت و ما در سال آینده این سالگرد را با شکوه فراوان جشن خواهیم گرفتبا توجه به این تاریخ با شکوه و به منظور سرعت بخشیدن به ترمیم شوشا، من با توجه به این مساله سال جدید را "سال شوشا" اعلام میکنم.

رئیس جمهور علی اف گفت شوشا به طور گسترده در حال بازسازی و مرمت است و او در سال 2021 هفت بار از این شهر بازدید کرد تا شاهد احیای آن پس از سال ها اشغال ارامنه همراه با خرابکاری های فرهنگی پیش بینی نشده باشد.

شوشا به دلیل موقعیت جغرافیایی و اهمیت تاریخی به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی، اقتصادی و اداری آذربایجان، شهر کلیدی در منطقه قره باغ است.

شوشا در زمان پادشاهی پناهعلی خان خانات قره باغ آذربایجان در قرن هجدهم تأسیس شدبنابر منابع تاریخی ، پناهعلی خان با توجه به موقعیت نامناسب قلعه های قبلی، تصمیم به ساختن «قلعه ابدی و شکست ناپذیر در مکانی استوار و صعب العبور در کوهستان» گرفتساخت و ساز شهر در سال 1752 در ارتفاع حدود 1600 متری از سطح دریا در قره باغ آغاز شد و پایتخت خانات در سال 1756-1757 به شهر منتقل شد.

شوش از زمان تأسیس توسط بومیان آذربایجان از دیرباز یکی از مراکز اصلی اداری، اقتصادی و فرهنگی آذربایجان بوده استدر پایان قرن هجدهم، شوشا به یکی از مراکز مهم تجاری در کل منطقه قفقاز جنوبی تبدیل شدبازرگانان از دیگر شهرهای آذربایجان مانند باکو، شکی، نخجوان و گنجه کالاهای مختلفی را به شوش می آوردندشهرهای امپراتوری عثمانی، روسیه، ایران، هند و کشورهای اروپایی نقش مهمی در روابط تجاری شوش داشتندبازرگانان شوشا در نمایشگاه های معروف لایپزیگ آلمان و نیژنی نووگورود روسیه شرکت می کردند.

این شهر نقش اساسی در توسعه صنعت قالی بافی آذربایجان داشته استشوشا در نیمه دوم قرن نوزدهم مرکز قالی‌بافی منطقه قره باغ بود و فرش‌های تولید شده در شوشا در سال‌های پایانی همان قرن به بازارهای جهانی صادر می‌شدگروه‌های زینتی و کرت‌های فرش شوسه، روند اصلی قالی‌بافی محلی را مشخص کردندقالی بافان شوشا ، مشدی بایرام قربان اوغلو، جبار حاجی اکبر اوغلو، فاطمه آقا شریف گیزی و احمد داشدامیر اوغلو در یک نمایشگاه بین المللی در پاریس در سال 1867 شرکت کردند و جوایزی را کسب کردند فرش های شوشا نیز در سال 1872 جوایزنمایشگاه پلی تکنیک مسکورا دریافت کردند.

شوشا برای آذربایجان همان چیزی است که وین برای اتریش و ناپل برای ایتالیا از نظر موسیقی استاین شهر به عنوان "معبد موسیقی آذربایجان" و هنرستان قفقاز جنوبی شناخته شده استشوشا خانه یکی از مکاتب پیشرو موغام، ژانر سنتی آذربایجانی هنرهای آوازی و ساز است که موسیقی را در سراسر مناطق خزر و خاورمیانه تحت تأثیر قرار داده استاوزییر حاجی بیلی، بنیانگذار موسیقی کلاسیک و اپرا آذربایجانی، در شوشا متولد شد، شهری که مولا پناه واگیف، شاعر مشهور آذربایجانی و خورشیدبانو ناطوان، شاعر مشهور آذربایجانی نیز در آن زندگی می‌کنند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.