مرکز ملی فرش ایران

دلایل جداسازی مرکز ملی فرش از وزارت صمت

زمان انتقال نا مشخص!!

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه برای انتقال مرکز ملی فرش ایران به وزارت میراث فرهنگی به چند ماه زمان نیاز است، گفت: این تصمیم با توافق دو وزارت‌خانه گرفته شده است.

سید مهدی نیازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره علت قرار نگرفتن مرکز ملی فرش دستباف ایران در چارت جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اخیرا توافقاتی بین دو وزارت‌خانه صمت و گردشگری برای انتقال مرکز ملی فرش دستباف ایران به وزارت صنایع دستی و میراث فرهنگی انجام شده است، ضمن اینکه پس از تشکیل و ایجاد  وزارت صنایع دستی و میراث فرهنگی، قرار داشتن مرکز ملی فرش دستباف در وزارت صمت اجحاف به صنایع دستی دیگر است و در ساختار جدید وزارت صمت نیز ممکن بود در حق این مرکز ملی فرش ایران اجحاف شود. 

معاون هماهنگی محیط کسب و کار  درباره چگونگی اخذ تصمیم درباره انتقال مرکز ملی فرش ایران به وزارت صنایع دستی و میراث فرهنگی بیان داشت: این تفاهم توسط  وزارت صمت و وزارت میراث فرهنگی انجام شده است، اما انتقال مرکز ملی فرش از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی هنوز عملیاتی نشده و نیازمند زمان است بنابراین فعلا مرکز ملی فرش ایران در زیر مجموعه وزارت صمت قرار دارد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد و گفت: در صورت جدا شدن مرکز ملی فرش ایران از وزارت صمت، صنعت فرش باز هم در حوزه کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است و زیر نظر صنایع نساجی در وزارت صمت خواهد بود. 

نیازی بیان داشت: کار مرکز ملی فرش؛ صنایع دستی است و ساماندهی قالیبافان و مجموعه های تولیدی فرش از وظایف این سازمان است، بنابراین  انتقال آن به وزارت  صنایع دستی و میراث فرهنگی اقدامی عقلانی است. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه  صنعت فرش یک کار تولیدی و صنعتی است و بخشی از بقای صنعت فرش مرتبط با تجارت (واردات و صادرات) است، آیا با انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی تجارت فرش ایران با آسیب‌های جدی‌تر مواجه نمی‌شود، گفت: همانطور که اشاره کردید صنعت فرش دارای بخش های تولیدی، واردات و صادرات است، اما با انتقال مرکز ملی فرش به وزارت صنایع دستی و میراث فرهنگی هیچ خللی در بحث تجارت آن به وجود نخواهد آمد. 

وی با بیان اینکه همان طور که سازمان توسعه تجارت ایران به صادرات بخش های کشاورزی، معدن و صادرات سایر محصولات تولیدی می پردازد، گفت: بنابراین این سازمان به تجارت صنایع دستی و فرش  نیز خواهد پرداخت و مشکلی برای بخش تجارت فرش وجود نخواهد داشت. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: با منفک شدن مرکز ملی فرش ایران و انتقال آن به وزارت میراث فرهنگی، صادرکنندگان فرش همچنان می‌توانند به صادرات ادامه دهند و مشکلی وجود نخواهد داشت، زیرا زیر ساخت و موضوعات مقرراتی آن در سازمان توسعه تجارت دنبال می‌شود. البته ممکن است نیاز به توانمندسازی باشد، بنابراین باید مجموعه‌هایی باشد که این هماهنگی‌ها را بین آنها انجام دهد. 

وی بیان داشت: وزارت صمت نیز در چارچوب وظایفش قطعا پشتیبانی‌های لازم را از مقوله صادرات فرش خواهد داشت و از این جهت هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: با انتقال مرکز ملی فرش ایران به وزارت صنایع دستی و میراث فرهنگی، مرکز ملی فرش در اکوسیستم خود یعنی صنعت و هنر قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد، در این شرایط فضای رشد بیشتری می‌تواند داشته باشد. 

وی در مورد زمان انتقال مرکز ملی فرش ایران به وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: به طور دقیق نمی‌توان زمان نهایی این انتقال را پیش‌بینی کرد، اما قطعا به چند ماه فرصت نیاز است، ضمن اینکه باید مصوبه شورای عالی اداری صادر شود تا این مرکز به وزارت میراث فرهنگی الحاق شود، اما تا آن زمان وزارت صمت مسئولیت مرکز ملی فرش ایران را برعهده خواهد داشت. 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • سرکار خانم رافع هنوز بعد از چند سال شما بدهکاری مرکز بابت خرید 400 جلد کتاب رو نپرداختی.....

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.