مرکز ملی فرش ایران

کاهش صادرات فرش به 30 میلیون دلار

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به کاهش شدید صادرات فرش دستباف گفت: صادرات فرش دستباف ایران در 6 ماه ابتدای امسال به 30 میلیون دلار رسید.

حامد چمن رخ با انتقاد از تصمیم جداسازی مرکز ملی فرش ایران از وزارت صنعت، معدن و تجات و الحاق آن به وزارت صنایع دستی و میراث فرهنگی گفت: من نمی‌خواهم وزارت میراث فرهنگی را نفی کنم و نمی‌خواهم بگویم که اتفاق خارق‌العاده‌ای در وزارت صمت برای صنعت فرش افتاده است، اما تصمیم به جداسازی مرکز ملی فرش از وزارت صمت، فی‌البداهه و بدون کار کارشناسی بوده است. 

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه در این مورد هیچ نظرخواهی از ذینفعان و بخش خصوصی نشده است، افزود: در رابطه با این موضوع  اتحادیه مرتبط با حوزه فرش نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور نوشته‌اند و وی نیز دستور پیگیری داده است. 

وی با بیان اینکه تصمیم به جداسازی مرکز ملی فرش ایران اتخاذ شده ، اما تکلیف چگونگی الحاق این مرکز به وزارت میراث فرهنگی معلوم نشده است، گفت: اگر مرکز ملی فرش به صورت یک سازمان مستقل وارد میراث فرهنگی شود و ارتقا جایگاه داشته باشد، ممکن است این جابجایی به نفع صنعت فرش کشور شود، در غیر این صورت صنعت فرش کشور و به خصوص بخش بازرگانی آن لطمه خواهد دید. 

چمن رخ با اشاره به ساختار گسترده صنعت و بازرگانی فرش ایران گفت: اگرچه در سال‌های اخیر صنعت فرش ایران دچار لطمات زیادی شده است و صادرات آن کاهش یافته است اما زنجیره ارزش این صنعت - هنر قابل مقایسه با صنایع دستی دیگر نیست و لوکوموتیو قطار زنجیره ارزش این صنعت - هنر صادرات است که ممکن است با انتقال آن به وزارت میراث فرهنگی دچار آسیب شود. 

وی بیان داشت: بحث جدا سازی مرکز ملی فرش ایران از وزارت صمت طی سال‌های اخیر چندین بار مطرح شده است، اما هر بار با استدلال‌هایی متوقف می‌شد که با تشکیل وزارت صنایع دستی و میراث فرهنگی موضوع جداسازی قوت گرفته است. 

وی بیان داشت: ظاهرا توافقی بین وزارت صمت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده است، لذا این مرکز اگرچه هنوز زیر نظر وزارت صمت است، اما از چارت جدید وزارت صمت خارج شده و هنوز هم وارد چارت وزارت میراث فرهنگی نشده است.  

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه بار مالی صنعت فرش بر عهده بخش خصوصی است، بیان داشت: دولت در این بخش فقط سیاستگذار است و تصمیم گیر نیست و  صنعت فرش مانند صنایع کوچک نیست که دولت دخل و تصرف در آن داشته باشد. 

وی همچنین با اشاره به آسیب‌های وارده به صادرات فرش دستباف ایرانی در سال‌های اخیر بیان داشت: صادرات فرش دستباف ایران در 6 ماهه ابتدای امسال به 30 میلیون دلار رسیده است. 

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت: علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی برخی تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه فرش دستباف نیز بر کاهش شدید صادرات فرش دستباف اثرگذار بوده است. 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.