گزارش

بافت «گلیم نقش برجسته» در ایلام از رونق افتاد

بافت«گلیم نقش برجسته» طی دو سال گذشته به دلیل کاهش فروش و مسئله کرونا در استان ایلام از رونق افتاده است.

سال هاست بافت گلیم نقش برجسته به متن زندگی ایلامیان گره خورد، هنر صنعتی که با دستان هنرمند بانوان ایلامی از میان کوه‌های زاگرس بافته می‌شود.

گلیم نقش برجسته بافته اعجاب انگیز و برخواسته از متن فرهنگ استان ایلام است، بافندگان این هنر سال هاست با هنرشان بازارهای جهانی را در دست گرفته اند و استان ایلام را به پایتخت جهانی گلیم نقش برجسته تبدیل کرده اند.

این بازار پرسود حالا چند سالی است که از رونق گذشته افتاده است و چرایی آن به بازار فروش برمی گردد، بازاری که در حال حاضر نه تنها جهانی نیست بلکه در داخل هم رونق چندانی ندارد.

این را بافندگانی می‌گویند که سال هاست عمرشان را پای دارهای قالی گذاشته اند، در سال‌های نه چندان دور فعالیت ۵۰ کارگاه تولید گلیم، ۲۴ هزار بافنده و تولید ۶ هزار مترمربع گلیم نقش برجسته ایلام را مناطق مهم تولید گلیم در کشور تبدیل کرده بود.

اما امروز بافندگان استان نه تنها درآمدشان کم شده بلکه به دلایل دیگر مثل کرونا، کار به به طور کامل تعطیل کرده اند.

سفارشات کم شده است

یکی از بافندگان این هنر در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مدت ۱۰ سال است که بافنده گلیم نقش برجسته هستم، این هنر را از مادربزرگم یاد گرفته ام.

زهرا نوروزی ادامه داد: گلیم نقش برجسته یا همان گلیم ساده به عنوان یک هنر مخصوص استان ایلام است.

وی افزود: این هنر به عنوان میراث استان قبلاً به کشورهای خارجی صادر می‌شد اما اکنون متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد، قبلاً سفارشات زیادی به عنوان مثال سفارش از تاجر روسیه‌ای داشتیم اما اکنون این هنر از رونق افتاده است.

وی گفت: وقتی که مسئولان از ما حمایت نمی‌کنند ما نیز نمی‌توانیم این هنر را ادامه دهیم، چون سودی به ما نمی‌رسد. همچنین با وجود این که سال هاست در این هنر مشغول به فعالیت هستم و کار بسیار سخت و پرمشقتی است اما متأسفانه هنوز بیمه نشده ایم.

کرونا بازار فروش صنایع دستی را کاهش داده است

یکی دیگر از بافندگان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: متأسفانه طی دو سال اخیر به دلیل کرونا هیچ نمایشگاه صنایع دستی در کشور و استان برگزار نشده است.

فاطمه عباسی افزود: بازار فروش صنایع دستی طی دو سال گذشته به دلیل کرونا و تعطیلی مکرر مراکز فروش صنایع دستی، کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: به دلیل کاهش درآمد بسیاری از بافندگان توانایی تأمین هزینه‌های مواد اولیه بافت را ندارند، ضمن اینکه تعداد بافندگان در استان بسیار کاهش یافته است.

کاهش سهم استان ایلام از بازارهای جهانی

معاون صنایع دستی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گلیم نقش برجسته را اولین بار خانم سحر چلنگر بانوی ایلامی در تلفیقی از گره کامل قالی و گل‌های برجسته با دورنمایی از اصالت بافته است.

نورالدین محسنی گفت: استان ایلام هم اکنون در گلیم نقش برجسته شهرت جهانی گرفته است.

وی افزود: قبلاً سهم بیشتری در این هنر را از بازارهای جهانی داشتیم، اما هم اکنون متأسفانه سهمی نداریم و روز به روز این سهم کمتر می‌شود که این می‌طلبد مسئولان ارشد کشوری چاره اندیشی کنند.

وی عنوان کرد: از بین بافندگان استان سه هزار و ۵۲۰ نفر دارای بیمه هستند، هم اکنون در دو فاز بیمه صنعتگران را انجام می‌دهیم فاز اول بیمه عشایری و روستایی است که تمام صنعتگران استان می‌توانند از این بیمه برخوردار باشند، فاز دوم بیمه تأمین اجتماعی است که سه سالی است که به صورت سهمیه‌ای شده است.

محسنی اضافه کرد: صنایع دستی استان مدارک بافندگان را به وزارتخانه ارسال کردهخ و در وزارتخانه این سهمیه را به استان اختصاص می‌دهند.

معاون صنایع دستی استان ایلام افزود: سال گذشته نزدیک به ۳۰ نفر سهمیه استان بوده و امسال فعلاً ۵۰ نفر به تأمین اجتماعی برای بیمه معرفی شده است.

گلیم نقش برجسته مهم‌ترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است که نیاز است مسئولان ملی و استانی با توجه به مسئله بیکاری و مشکلات معیشتی در استان، توجه ویژه ای به این هنر داشته باشند.

هم‌اکنون ۱۲۰ کارگاه با ۳۳ رشته صنایع دستی در استان ایلام فعالیت دارند که بخش مهمی از نیروهای جویای کار به صورت مستقیم وغیر مستقیم در این حوزه فعالیت می‌کنند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.