مواد اولیه

تولید داخلی خریدار ندارد

واردات پشم از مغولستان موضوعیت ندارد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک خاطر نشان کرد: پشم داخلی خریدار ندارد و روی دست تولیدکنندگان مانده است چراکه صنعت قالی‌بافی کشور مشمول تحریم‌ها شده است و مانند گذشته رونق ندارد.

چندی پیش دبیرخانه اتاق مشترک بازرگانی و چین از اعلام آمادگی مغولستان برای صادرات پشم طبیعی به ایران بر اساس مکانیزم معامله تهاتری خبر داد این در حالیست که فعالان بخش خصوصی بر این باورند که در کشور مازاد تولید داریم و این امکان برای ما وجود دارد که خود در زمینه صادرات پشم ورود کنیم.

افشین صدر دادرس در پاسخ به این پرسش که مغولستان اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند پشم را بر اساس مکانیزم تهاتر به ایران صادر کند حال این پرسش مطرح است که آیا ما نیاز به واردات پشم داریم؟ گفت: به صورت میانگین به ازای هر راس گوسفند یک کیلو و 200 گرم پشم تولید می‌شود که اگر این عدد ضرب 63 میلیون راس دام شود به عدد میزان تولید پشم در کشور می‌رسیم.

به گفته این فعال اقتصادی، 50 درصد از پشم تولید داخلی سفید و 50 درصد آن رنگی است.

وی با اشاره به طیف‌های رنگی پشم ایرانی، گفت: رنگ‌های پشم سفید شامل شکری و نخودی می‌شود و طیف پشم رنگی شامل قرمز، قهوه‌ای، خاکستری و مشکی است.

صدر دادرس ادامه داد: حجم عظیمی از پشم سفید در کشور موجود است که قابلیت مصرف داخلی دارند از این‌رو نیازی به واردات پشم از مغولستان وجود ندارد با توجه به اینکه نژادهای دام‌های مغولی به لحاظ پشم شبیه گوسفندان ایرانی است از این‌رو نیازی به واردات چنین محصولی به داخل کشور وجود ندارد.

بنا به اظهارات وی، پشم داخلی خریدار ندارد و روی دست تولیدکنندگان مانده است چراکه صنعت قالی‌بافی کشور مشمول تحریم‌ها شده است و مانند گذشته رونق ندارد.

این فعال اقتصادی با اشاره به کاربردهای پشم در صنایع دستی و صنعت نساجی، خاطر نشان کرد: صنایع نساجی برای بافت لباس‌های ظریف به پشم نازک نیاز دارد این نیاز از کشورهای استرالیا، نیوزلند و برخی کشورهای اروپایی وارد می‌شود باید بگویم که این نیاز محدود و حجم کمی وارد می‌شود. عمده مصرف پشم در بخش قالی است که تولیدات داخلی کفاف این بخش را می‌دهد.

به گفته این فعال اقتصادی؛ از سال 97 تا 4 ماه نخست سال جاری واردات پشم متوقف شد.

وی در ادامه تصریح کرد: 50 درصد تولیدات کشور در طیف رنگی است این نوع پشم به دلیل اینکه قابلیت رنگ پذیری ندارد در صنایع استفاده نمی‌شوند از این‌رو مدت‌ها تبدیل به یک معضل محیط زیستی شده بودند و دامداران یا آنها را آتش می‌زدند و یا در صحرا رها می‌کردند.

صدردادرس با اشاره به اقدامات اتحادیه مرکزی دام سبک کشور برای صادرات پشم رنگی، گفت: با تلاش‌های اتحادیه موافقت‌های اولیه برای آزادسازی صادرات پشم رنگی را از مسئولان مربوط یعنی وزارت صمت، گمرک و جهاد کشاورزی بگیریم و در روزهای آینده مجوز آزادسازی صادرات پشم رنگی از سوی وزارت جهاد اعلام خواهند شد. همچنین برای صادرات مازاد پشم سفید تقاضا را داده‌ایم و اگر به نتیجه برسد صادرات پشم سفید را نیز آغاز خواهیم کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در پایان خاطر نشان کرد: پشم به میزان کافی در کشور موجود است تاجایی که قابلیت صادرات داریم و اگر مجوز واردات این محصول را به کشور بدهیم ضربه دیگری به بدنه صنعت دامداری کشور وارد می‌شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.