اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی فرش دستباف ایران

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فرش دستباف

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف، تامین مواد اولیه تولید فرش با نرخ ارز آزاد و بیمه قالیبافان را از مهمترین چالش‌های صنعت فرش بافی عنوان کرد.

عبدالله بهرامی، خود تحریمی را از مهمترین مشکل صادرات فرش دستباف ذکر کرد و با تاکید بر برداشتن محدودیت بانک مرکزی برای صادرکنندگان فرش اظهار کرد: متاسفانه اختلاف نرخ ارز در داخل و خارج به هنر صنعت فرش دستباف آسیب جدی وارد کرد به نحوی که قیمت مواد اولیه تولید فرش در کشور به شدت بالا رفت و این مسأله روی قیمت تمام شده فرش اثر‌گذار بود چرا که باعث شد قدرت رقابت پذیری تولیدات فرش کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بیمه قالیبافان از ابتدایی‌ترین خواسته‌ها و مطالبات بافندگان فرش به شمار می‌رود، گفت: در سال ۱۳۸۸ مصوب و مقرر شد ظرف مدت ۱۰ سال حداقل یک میلیون بافنده تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ جمعا ۴۶۰ هزار بافنده بیمه شدند ولی از سال ۱۳۹۲ به بعد به دلیل عدم تامین بودجه مورد نیاز این روند متوقف شد و در حال حاضر از دومیلیون بافنده حدود ۲۴۰ هزار بافنده بیمه شده داریم.

بهرامی در عین حال بر لزوم ایجاد زیرساخت فرآوری مواد اولیه فرش تاکید کرد و تامین مواد اولیه تولید فرش با نرخ ارز آزاد را یکی از چالش‌های صنعت فرش بافی برشمرد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف، علاوه بر تحریم های بیرونی، تحریم های داخلی از جمله مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی و عدم حمایت از قالیبافان و صادرکنندگان باعث شد تا تولید فرش دستباف به یک سوم و صادرات آن به شدت کاهش یابد در حالی که هنر صنعت فرش دستباف علاوه بر ارزآوری برای کشور، اشتغالزایی و درآمدزایی برای قالیبافان به دنبال دارد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.