گزارش

رییس سازمان صمت آذربایجان‌غربی:

حمایت از بافندگان فرش دست‌باف در اولویت دولت است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: حمایت از بافندگان فرش دست‌باف، پرداخت تسهیلات تامین مواد اولیه و ایجاد مجتمع‌های کارگاهی تولید فرش از مهم‌ترین اولویت‌های دولت برای توسعه و رونق این بخش است.

غلامرضا بابایی روز پنج شنبه در آیین رونمایی از سند ثبت جهانی نشان فرش دست‌باف افشار تکاب با بیان اینکه پسته و فرش ۲ محصول اصلی صادرات غیرنفتی کشور است افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه، شرایط پیچیده ای برای تولید و صادرات فرش دستباف به وجود آمد و باتوجه به اینکه فرش دستباف در دنیا به صورت امانی عرضه می شود، امکان جابجایی و انتقال پول به دلیل تحریم ها محدود شده است.

وی با اشاره به عزم جدی دولت برای رونق تولید و صادرات فرش دستباف بیان کرد: تلاش می کنیم با ایجاد مجتمع های کارگاهی قالیبافی و تامین تسهیلات بانکی با نرخ پایین زمینه مناسب برای تولید فرش دستباف و خرید این محصول در داخل را فراهم کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: در گذشته تجربه موفقی بدست آمد به طوری که کارمندان دولت توانستند با دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید نسبت به تهیه فرش دستباف اقدام کنند که این امر گام مهمی در رونق این صنعت بود.

بابایی اظهار داشت: امیدواریم مرکز ملی فرش ایران با تامین منابع تسهیلات از رونق و توسعه فرش های دستباف استان از جمله فرش ریزماهی خوی و فرش افشار تکاب که ثبت ملی و جهانی دارند، حمایت کند.

وی افزود: راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش تکاب را چند سال است که پیگیری می کنیم و در صورت فراهم شدن ساختمان از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، تجهیز آن را در دستور کار قرار می دهیم.

بیمه قالیبافان پیگیری شود

نماینده مردم شاهیندژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه زمانی بازارهای جهانی خریدار فرش تکاب بودند اما امروز شاهد رونق گذشته این هنرصنعت نیستیم گفت: نباید همه مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم بیندازیم بلکه بی تدبیری در اجرای امور هم دخیل بوده است.

حسن همتی با اشاره به اینکه سیاست های دولت به سمت تقویت صنعت فرش است افزود: توسعه بیمه قالیبافان و ارائه تسهیلات برای تولیدکنندگان فرش دستباف باید به صورت جدی پیگیری و اقدام شود.

وی بیان کرد: در گذشته تسهیلاتی به افراد داده شده که در این صنعت هیچ نقشی نداشتند از اینرو این رویه باید در حمایت از قالیبافان واقعی اصلاح شود.

همتی با تاکید بر سرمایه گذاری در بخش فرش دستباف تکاب اظهار داشت: فرش افشار این شهر نباید به نام سایر شهرها شناخته و معرفی شود بلکه باید با حمایت از قالیبافان و تولیدکنندگان فرش در راستای رونق دوباره این صنعت گام های اساسی برداشته شود.

فرش دست‌باف نماد مدنیت و فرهنگ تکاب است

امام جمعه تکاب نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش های مسوولانی که در فرآیند سخت ثبت جهانی فرش تکاب مشارکت کردند، گفت: فرش دستباف افشار تداعی کننده فرهنگ، هنر و مدنیت مردم این منطقه است و ثبت جهانی آن، ثبت هویت و تاریخ تکاب و اوج ارزش های مادی و معنوی این منطقه به شمار می رود.

حجت الاسلام علی رحیمی بیان کرد: امروز مدنیت مردم تکاب و فرهنگ والای هزاران ساله این شهرستان مایه فخر و مباهات است و ثبت جهانی فرش افشار تکاب گویای تایید و صحه گذاری اندیشمندان و کارشناسان بین المللی بر اهمیت و ارزش آن است.

وی با بیان اینکه فرش دستباف هویت فرهنگی مردم تکاب است و برای منطقه اهمیت اقتصادی زیادی دارد، اظهار داشت: امیدواریم تکاب بتواند سایر توانمندی ها و پتانسیل های خود را در عرصه جهانی معرفی نماید و از محرومیت رها شود.

به گزارش ایرنا، در حوزه فرش دست بافت آذربایجان غربی 2 برند با قدمت بیش از هزار سال وجود دارد که در سالیان گذشته فرش ریز ماهی خوی به ثبت جهانی رسیده بود و امسال نیز فرش افشار تکاب ثبت جهانی شد.

هم اکنون ۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن در کشور مشغول فعالیت هستند، در تکاب که از شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی است بیش از هشت هزار نفر در بخش تولید فرش دستباف فعالیت می کنند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.