گزارش

رئیس مرکز ملی فرش:

تحریم‌ها امنیت شغلی هنرمندان فرش دستباف ما را نشانه گرفته است

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه این هنرصنعت گفت: در هیچ کجای دنیا هنرمندان تحریم نیستند ولی تحریم‌ها هنرمندان فرش دستباف ما را نشانه گرفته است.

فرحناز رافع در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته فرش با اشاره به اهمیت اقتصاد فرش گفت: در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی حضور فعال داشته‌ایم و همه فرش‌هایی که در اکسپو عرضه شده و به فروش خواهند رفت، شناسنامه‌دار شده‌اند.

وی افزود: سند مالکیت با کد منحصر به فرد و قابل رهگیری برای همه فرش‌ها صادر شده که در اکسپو برای اولین‌بار این اتفاق رقم خورده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به غیرطبیعی و مصنوعی بودن فرش ماشینی گفت: ویژگی فرش دستباف، طبیعی بودن الیاف آن و دوستدار محیط‌زیست بودن فرش است که به طبیعت برمی‌گردد.

رافع با بیان اینکه در هفته فرش از علامت تائیدیه فرش رونمایی خواهیم کرد، افزود: تمامی فرش‌ها با مشارکت قوه قضائیه گواهی سلامت می‌گیرند و با همکاری وزارت خارجه، هیئتی از سوئیس برای صدور این تائیدیه‌ها به ایران خواهد آمد.

به گفته رئیس مرکز ملی فرش، مراسم دیپلماسی اقتصادی با فرش با عنوان «گره همدلی برای صلح جهانی» را در اکسپوی دوبی اسفند امسال برگزار می‌کنیم که این مراسم نشان خواهد داد ایرانیان صلح‌دوست هستند، حقوق بشر را رعایت می‌کنند و پیام صلح جهانی با فرش از ایران صادر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در این مراسم اعلام خواهیم کرد هنرمندان فرش دستباف ما تحریم شده‌اند و در هیچ کجای دنیا هنرمندان تحریم نیستند، یادآور شد: برای معرفی گره صلح جهانی در راستای رفع تحریم فرش و آغاز مجدد صادرات آن مراسمی برگزار خواهد شد.

رافع ادامه داد: تاکنون سفرای رومانی و تایلند و وزرای دولت امارات از پاویون ایران در اکسپوی دوبی بازدید کردند و پیام صلح ملی خود را در دفتر ملی فرش در این پاویون به یادگار نهادند.

رئیس مرکز ملی فرش درباره میزان فرش دستباف ایرانی در اکسپوی دوبی و دریافت سفارش‌های تولید گفت: از آنجایی که در اکسپو هر پاویون تنها یک سالن فروش دارد، اخیراً توانسته‌ایم مجوز فروش فرش را دریافت کنیم و از هفته آینده اقدام به فروش خواهیم کرد ضمن اینکه تفاهمنامه‌هایی هم تاکنون با سفارش‌دهنده‌های خارجی به امضاء رسانده‌ایم.

وی یادآور شد: در صادرات فرش کاهش داشته‌ایم که علت آن تحریم‌ها و تعهد ارزی است. امسال نمایشگاه بیست و نهم فرش دستباف را برگزار خواهیم کرد که منتظریم ستاد ملی کرونا مجوز برگزاری آن را برای بهمن ماه صادر کند.

رافع گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، زنجیره اشتغال دو میلیون نفری هنرمندان فرش دستباف را نشانه گرفته که با خانواده‌های آنها به هشت میلیون نفر می‌رسد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.